European project: FACTS4ALL

Schools as hubs against disinformation in the local community

With Facts4All we focus on how a school can tackle information in a local community from an intergenerational whole school approach. To this end, together with 15 school leaders/teachers from Belgium, Finland and Malta, we are developing materials and activities to work on this and a Massive Open Online Course (MOOC) for school leaders/teachers in all EU Member States and beyond.

#MWCON21 Datawijsheid

Op 27 mei organiseerde het kenniscentrum Mediawijs naar jaarlijkse gewoonte een congres rond een specifiek aspect of doelgroep met betrekking tot mediawijsheid. Dit jaar lag de focus op datawijsheid, meer dan ooit relevant in deze online tijden. Zaken zoals nepnieuws, misbruik van gegevensmonitoring, profilering in politieke campagne, datalekken, ... tonen aan dat data zeker niet altijd op een juiste manier ingezet en gebruikt wordt. Onze steeds meer digitale maatschappij heeft nood aan specifieke kennis, vaardigheden en attitudes hieromtrent, ook wel 'datawijsheid' genoemd. 

Europees project: SMaRT-EU

Social Media Resilience Toolkit : een intergenerationeel project over sociale media en desinformatie

Met SMaRT-EU werkt Mediawijs samen met partners uit 4 andere Europese landen en Eryica, het Europees netwerk voor jeugdinformatie en -advies, aan intergenerationele workshops over sociale media, desinformatie en mediawijsheid. De workshops en bijhorende materialen hebben oog voor hoe je (sociale) media moet 'lezen', hoe je erop kunt. navigeren met een kritisch bewustzijn in de overvloed en snelheid van informatie en hoe digitale media in te zetten voor actief burgerschap.

Europees project: EDMO BELUX

EDMO BELUX zet van 2021 tot 2024 de Nationale Hub voor het Europees Digitale Media Observatorium voor België en Luxemburg op. Daarvoor zal Mediawijs inzetten op:

  • mee het netwerk uitbouwen,
  • educatieve en vormingsmaterialen voor mediawijsheid ontsluiten,
  • vormingsevenementen voor mediawijsheidsprofessionals organiseren,
  • mediawijsheidscampagnes organiseren.

RTL en een Franstalige onderaannemer zetten hiervoor een parallel traject op voor Franstalig België en Luxemburg.

Pagina's

Abonneren op Mediawijs - Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid RSS