Artikel
Europees project: SMaRT-EU
Social Media Resilience Toolkit : een intergenerationeel project over sociale media en desinformatie
Met SMaRT-EU werkt Mediawijs samen met partners uit 4 andere Europese landen en Eryica, het Europees netwerk voor jeugdinformatie en -advies, aan intergenerationele workshops over sociale media, desinformatie en mediawijsheid. De workshops en bijhorende materialen hebben oog voor hoe je (sociale) media moet 'lezen', hoe je erop kunt. navigeren met een kritisch bewustzijn in de overvloed en snelheid van informatie en hoe digitale media in te zetten voor actief burgerschap.
Daarvoor
- verzamelen we samen tools en werkvormen,
- werken we intergenerationele workshops in de vrije tijd uit in co-creatie met de doelgroepen,
- testen we het effect van nieuws op YouTube,
- voorzien we een online leermodule en handleiding(en), voor wie de workshops wil gebruiken.
- Timing: 01/10/2020-30/09/2021
- Partners: Lusófona University - CICANT (PT), Association for Communication and Media Culture (HR), Pontydysgu SL (ES), Mediawijs (BE), University of Tartu (EE), Eryica (LU - EU).
- Funding: ‘SMaRT EU’ werd ge-co-financierd door de Europese Commissie Directoraat-Generaal voor Communications Networks, Content and Technology als onderdeel van het Pilot Project – Media Literacy For All Grant (Project reference - LC-01563446)
