Onderzoeksmonitor
25 juni 2021

Digital News Report 2021: welke invloed had corona op onze nieuwswijsheid?

Uit het Digital News Report, een onderzoek over nieuwsgebruik in 48 landen, kwamen wat betreft nieuws- en mediawijsheid voor Vlaanderen (door imec-SMIT-VUB) enkele interessante trends naar voren. We hebben steeds meer vertrouwen in nieuws en nieuwsmerken, maar willen er niet perse meer voor betalen. 

Een stijgend vertrouwen in nieuws...

Daar waar we voor 2020 een dalende trend zagen, is het vertrouwen in nieuws sterk omhoog gegaan. Meer dan 60% van de Vlaamse nieuwsgebruikers geeft aan dat ze nieuws in het algemeen wel vertrouwen. Dat is een stijging van 10% en dat ondanks de golf aan desinformatie die de coronacrisis met zich meebracht. Daartegenover staat dat het vertrouwen in nieuws op sociale media relatief laag blijft (slechts 31%).

en in nieuwsmerken...

Naast het feit dat Vlamingen nieuws in het algemeen meer gaan vertrouwen, zien we ook dat de (klassieke) Vlaamse nieuwsmerken aan vertrouwen winnen. Kwaliteitskrant en de openbare omroep, maar ook populaire merken zoals HLN, Joe FM of VTM krijgen meer vertrouwen.

Maar we willen er niet meer voor betalen

Een groei in vertrouwden in nieuws en nieuwsmerken wil niet zeggen dat mensen er ook sneller voor gaan betalen. Dit getuigt van té weinig kennis over hoe nieuws werkt. Amper 16% wil betalen voor nieuws. De grootste groei hierbij zien we bij jonge nieuwsgebruikers: zij zijn het meest beginnen betalen voor nieuws in 2020. 

Die stijging bij jonge nieuwsgebruikers vertaalt zich vooral in hoog opgeleide millennials die het voortouw nemen in alternatieve betalingsvormen, zoals bijvoorbeeld donaties. 

Over de algemene lijn zien we dat de Vlaamse nieuwsmedia vergeleken met andere landen een unieke uitgangspositie hebben: het vertrouwen in hen is relatief hoog én is sinds corona gestegen. Dit is goed nieuws op vlak van nieuws- en mediawijsheid.

De Vlaming gaat niet (meer) zomaar overal op zoek naar nieuws. Ze gaan heel gericht zoeken naar nieuwsmerken en -kanalen die ze betrouwbaar en kwaliteitsvol achten. Dit bouwen aan een duurzame relatie met nieuws is heel belangrijk, het zorgt ervoor dat mensen (terug) voeling krijgen met journalistiek en nieuws. Maar misschien is dat nog niet genoeg? Het feit dat mensen niet (meer) betalen voor nieuws is misschien een teken dat ze niet goed weten hoe nieuwsproductie werkt? 

Wil je nog meer weten over de cijfers van het Digital News Report voor Vlaanderen? Raadpleeg dan zeker eens nieuwsgebruik.be, waar je de 9 keytrends van het onderzoek alsook diepgaandere analyses en opinies terugvindt. 

Bijlagen

Werken mee aan dit initiatief

Reuters Institute