Lespakket Reclamewijsheid (secundair)
In de wereld waarin jongeren opgroeien hebben nieuwe media een steeds grotere impact. Kinderen, jongeren en volwassen moeten o.a. inzien hoe (nieuwe) media functioneren en hoe ze deze media in hun dagdagelijkse leven gebruiken. Om actief te kunnen deelnemen aan de samenleving van morgen is media-wijsheid belangrijk!
De hogeschool PXL ontwikkelde in samenwerking met Mediawijs.be, de onderzoeksgroep MIOS van de UA en de Katholieke Hogeschool Limburg een educatief pakket over online reclamewijsheid. Leerkrachten kunnen met dit educatief pakket aan de slag om het thema reclamewijsheid aan bod te laten komen in de klas. Op een interactieve manier worden jongeren aangespoord om mee na te denken over online reclame.
Inhoud
Het educatief pakket gaat specifiek over online reclame. Concreet komen de volgende onderdelen aan bod in het lespakket:
- Reclame op het internet in het algemeen
- Reclame op sociale netwerksites zoals Facebook en YouTube
- Reclame in online brand communities
- Reclame in digitale games
- Reclame via mobiele media: sms-wedstrijden, qr-codes en branded mobile apps
- Reflectie over een reclamevrij internet
- Technieken die reclamemakers gebruiken
Doelgroep
Dit pakket richt zicht in eerste instantie tot jongeren van de eerste graad van het secundair onderwijs, maar kan ook ingezet worden voor andere doelgroepen.
Opbouw
Het educatief pakket bestaat uit een leerlingenbundel, leerkrachtenbundel en PowerPointpresentaties. De bundels en de presentaties kan u downloaden via onderstaande links.