Artikel

Tips en weetjes voor in de klas

Tips voor in de klas

Tip 1 Leer kinderen en jongeren (nieuwe) reclamevormen herkennen

Televisiereclame is vaak eenvoudig te herkennen voor kinderen en jongeren. Meer subtiele vormen van reclame, die geïntegreerd zijn in de gewone media-inhoud, zijn moeilijker te herkennen. Daarom is het belangrijk om in de klas niet alleen stil te staan bij traditionele vormen van reclame, maar ook voldoende aandacht te schenken aan nieuwe reclamevormen (advergames, product placement, native ads, ...). 

Tip 2 Kijk met een kritische blik naar reclame

Niet alleen kennis is belangrijk, maar stimuleer in de klas ook de kritische houding van kinderen en jongeren ten aanzien van reclame. Deze vaardigheid is een belangrijk onderdeel van reclamewijsheid. Bespreek met de leerlingen waarom reclame wordt gemaakt. Peil naar de kennis over online en offline reclame. Is reclame eerlijk? Moet je reclame altijd geloven? 

Tip 3 Laat kinderen en jongeren reclamewijsheid toepassen

Het hebben van reclamewijsheid betekent niet dat reclame geen invloed heeft op je. Daarom is het belangrijk dat kinderen en jongeren hun reclamewijsheid leren toepassen op specifieke voorbeelden van reclame. Laat ze nadenken over “welk gevoel roept deze reclame op bij mij” en “vind ik deze reclame eerlijk”. Zo leren ze een kritisch oordeel te vellen over reclame en een eigen mening vormen waarom een reclame volgens hen wel/niet eerlijk is.

Tip 4 Doe geen oog dicht voor reclame in de klas

Kinderen en jongeren worden dagdagelijks door talloze reclamevormen bereikt. Ook in de klas worden ze geconfronteerd met bepaalde vormen van reclame (bijv. reclame dat wordt afgespeeld voor een YouTube filmpje).  Klik dit niet weg, maar praat ook (kort) over de reclame. Hoe proberen ze de kijker te overtuigen? Bijv. humor, emoties, informatie geven, emoties... Samen kijken naar reclame, en deze reclamevormen bespreken is belangrijk voor de reclamewijsheid van kinderen en jongeren.

Tip 5 Download onze lespakketten

Deze lessenpakketten voor zowel basis- als secundair onderwijs zijn gericht op het verhogen van reclamewijsheid.
 

Interessante sites

Reclamewijsheid in het curriculum​
Benieuwd hoe reclamewijs past in het curriculum? Dit artikel leert je er meer over.

www.medianest.be
Onder het thema 'reclame' staan naast artikels over reclame ook klik-en-prints over nieuwe reclamevormen, een reclame-bingo en verhalen over 'Internet of Toys'

www.allesovercenten.be
Het Vlaams Centrum voor Schuldenlast en het AdLit project schreven een dossier over reclame en marketing voor volwassenen en adolescenten.

www.veiligonline.be
In de interactieve module 'Internet en Privacy' van de bijscholing Veilig Online komt een stuk over gepersonaliseerde reclamevormen aan bod.

www.jep.be
JEP staat voor Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame.

www.iab.com
IAB staat voor Interactive Advertising Bureau.

www.ubabelgium.be
UBA staat voor Uni voor Belgische Adverteerders.

www.wfanet.org
WFA staat voor World Federation of Advertisers. Op hun website vind je meer informatie over de marketing naar kinderen

Lees meer over

Gerelateerd

Artikel
2020