Artikel

Vormingspakket - Jonge adolescenten, reclame, (merk)consumptie en welzijn

Waarom is de druk om merken te consumeren en de laatste nieuwe trends te volgen zo groot bij jonge adolescenten? Hoe en waarom speelt het al dan niet er aan toegeven een belangrijke rol bij in- en exclusie, het bij een groep horen of net uitgesloten worden? Wat is het aandeel van reclame in dit proces? Wat kan reclamewijsheid eraan veranderen? Zijn jongeren vandaag oppervlakkig? Materialistisch? Of is er sprake van een complexe samenhang van factoren?

De zoektocht naar antwoorden op deze vragen kent in dit vormingspakket in drie opzichten een dubbele aanpak. (1) Er wordt rekening gehouden met zowel de positieve als de negatieve kanten verbonden aan de thematiek. Reclamepraktijken worden bijvoorbeeld niet per definitie bekritiseerd want er zijn ook veel positieve aspecten aan verbonden. En jonge mensen worden niet louter als bewuste consumenten beschouwd. (2) Er is enerzijds aandacht voor consumptie als middel om identiteiten, statussen en sociale relaties op te bouwen door jonge consumenten. Anderzijds wordt er ook ingegaan op de (mogeljke) rol van de media en reclamemakers in die processen van betekenisgeving. (3) Er is zowel oog voor theorie als voor praktijk. Het pakket vangt aan met een eerder theoretische basis waarin een aantal centrale ideeën en termen worden aangereikt. Vervolgens ook tips en tools om met jonge adolescenten over de thematiek te praten, discussiëren en filosoferen, al naargelang ieders inhoudelijke wensen en vaardigheden en de beschikbare technologische middelen.

Doel

Jonge adolescenten sensibiliseren over de rol van consumptie, hen doen nadenken over het belang dat ze hechten aan materiële dingen in het positioneren en evalueren van zowel zichzelf als anderen.
Hun inlevingsvermogen activeren omtrent sociale druk en verwachtingspatronen, zeker in geval er bemoeilijkende factoren zijn (zoals, bv. een gebrek aan financiële middelen).
Jonge adolescenten sensibiliseren over de rol van de media en reclamepraktijken in deze thematiek.
De reclamewijsheid van jonge adolescenten bevorderen.

Doelpubliek

Dit vormingspakket kan worden gebruikt door eenieder die met jonge adolescenten te maken heeft, gaande van jeugdwerkers over leerkrachten tot leiders in jeugdbewegingen of zelfs ouders. Het biedt geen kant-en-klare oplossingen inzake de thematiek, maar schetst zoveel mogelijk de context om als begeleider met open, begripvolle blik de gesprekken te stimuleren en de activiteiten in goede banen te (bege)leiden.

Hoewel de focus uitgaat naar jonge adolescenten, kan de complexiteit van de oefeningen naar wens worden aangepast wanneer ook met jongere kinderen of oudere adolescenten zou worden gewerkt.

Foto: Olesky (Pixabay)

Bijlagen

Lees meer over

Gerelateerd

Artikel
2020