Kinderen en hun persoonlijke gegevens: training voor meer bewustwording
Kinderen en hun persoonlijke gegevens: Een training voor meer bewustwording
Kinderen brengen heel wat tijd door op het internet: ze spelen er spelletjes, houden contact met hun vriendjes en bekijken YouTube filmpjes. Zo komen ze ook vaak in contact met websites die hun persoonlijke gegevens vragen (bijv. voor toegang tot sociale media of spelletjes). Jammer genoeg zijn kinderen zich echter niet altijd bewust van het feit dat hun gegevens een commerciële waarde hebben, en weten ze bovendien ook niet altijd wat er juist met hun gegevens wordt gedaan. Deze studie, die gepubliceerd werd in Computers in Human Behavior, gaat na hoe we kinderen aan de hand van een training bewust kunnen maken over datacollectie praktijken en de gevolgen ervan voor hun online privacy. Daarnaast onderzocht deze studie ook welke impact zo’n training heeft op de mate waarin kinderen hun gegevens vrijgeven.
Studie-opzet
Wie en waar?
Er werden twee studies opgezet:
- De eerste studie omvatte 214 kinderen tussen 9 en 13 jaar (M = 10.7 jaar, SD = 0.90), waarvan 64 uit het vierde, 72 uit het vijfde en 78 uit het zesde leerjaar.
- De tweede studie omvatte 366 kinderen tussen 9 en 13 jaar (M = 10.3, SD = 0.99), waarvan 136 uit het vierde, 117 uit het vijfde en 113 uit het zesde leerjaar.
Beide studies werden in negen verschillende Vlaamse basisscholen afgenomen.
Hoe?
De kinderen werden opgedeeld in twee groepen. De ene groep bekeek een video met uitleg over wat privacy is, hoe bedrijven persoonlijke gegevens verzamelen en voor wat ze het allemaal gebruiken (bijvoorbeeld gepersonaliseerde reclame). De andere groep bekeek een controlevideo met informatie over klimaatopwarming en de gevolgen ervan.
Na het bekijken van de video, werden de kinderen doorverwezen naar een website waar ze een spelletje mochten spelen. Om dit spelletje te kunnen spelen, werden kinderen eerst gevraagd om hun gegevens te geven. Hierbij hadden de kinderen de mogelijkheid om 1) hun echte gegevens te geven, 2) zelf valse gegevens te verzinnen, of 3) op de ik-geef-mijn-gegevens-liever-niet-knop te klikken. We verwachtten dat diegenen die de privacy-video bekeken meer geneigd zouden zijn om valse gegevens te geven of om te beslissen om helemaal geen gegevens te geven.
Belangrijkste bevindingen
Kinderen die de privacy-video bekeken…
- hadden niet alleen meer kennis over hoe bedrijven gegevens verzamelen en gebruiken, maar hadden ook meer kennis over hoe ze zelf beter hun online privacy kunnen beschermen;
- engageerden veel meer in privacybeschermend gedrag (zoals het opgeven van valse gegevens of het beslissen om helemaal geen gegevens te geven) en;
- hebben een negatievere attitude tegenover de dataverwerker (negatievere merkattitude en minder merkvertrouwen).
De volledige studie lezen?
Dat kan via deze link: https://authors.elsevier.com/a/1avva2f%7EUWCNOj
Over de auteur
Laurien Desimpelaere is doctoraatsonderzoeker aan het Centrum voor Persuasieve Communicatie (CEPEC) van de vakgroep communicatiewetenschappen (UGent). Haar onderzoek focust zich op de effectiviteit van gepersonaliseerde reclame bij kinderen en hoe ze hier mee omgaan.