Wat leren de MediaNest Cijfers 2019 ons over mediawijsheid?
MediaNest Cijfers, een onderzoek naar hoe onze allerjongsten (0 tot 7 jaar) omgaan met media.
Welke media gebruiken ze op welke leeftijd, wat kunnen ze al op eigen houtje en wat doen ze het liefst?
Maar ook: hoe denken ouders hier zelf over?
En is er een verband met hun eigen mediawijsheid?
JA!
Mediawijsheid speelt een belangrijke rol in de manier waarop ouders aan mediaopvoeding doen.
Mediawijsheid ouders 0 tot 7 jarigen
In het onderzoek definieerden we mediawijsheid als zelfstandig media en toepassingen kunnen gebruiken en mee zijn met de nieuwste ontwikkelingen. In het zelfstandig media gebruiken (3,79/5) voelen ze zich iets meer bedreven dan het op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen (2,78/5). Als we beide scores bij elkaar optellen blijkt dat de meeste ouders zichzelf een matig tot een goed niveau van mediawijsheid toekennen: 29% schatte zichzelf eerder laag in, 34% gemiddeld en 37% hoog.
(On)bewust mediawijs?
16% van alle ouders stelt zich de vraag of het een probleem is dat ze niet goed mee zijn met de nieuwste mediaontwikkelingen. Het zijn ook voornamelijk ouders die zichzelf laag inschatten op vlak van mediawijsheid die hiermee worstelen. Ouders met een lage mediavaardigheid zijn zich dus duidelijk bewust van hun niveau en de eventuele impact daarvan. Maar waarom doen ze er niets aan? Want mediawijsheid maakt mediaopvoeding makkelijker, zoals hieronder mag blijken.
Mediawijsheid in de mediaopvoeding
Ouders die mediawijzer zijn hebben minder kopzorgen, ze stellen zich minder vragen over het mediagebruik van hun kinderen. Wellicht doordat diezelfde ouders meer betrokken zijn bij het mediagebruik van hun kinderen. Opvallend is ook dat ze meer nadenken over afspraken, vaker samen met hun kinderen naar een scherm kijken en sneller maatregelen nemen om hun kinderen te beschermen tegen ongewenste inhoud. Ook zijn ze zich bewust van hun eigen mediagebruik en zullen ze nét iets vaker dat goede voorbeeld geven.
Tot slot
De MediaNest cijfers bevestigden al heel wat dingen die we al wisten of toch vermoeden, maar brengt ons vooral ook nog heel wat nieuwe inzichten over het mediagebruik en mediaopvoeding bij de allerkleinsten. En dit leert ons vooral dat er nog veel is wat we niet weten over mediawijsheid. We kunnen ons bijvoorbeeld afvragen waarom meer dan een kwart van de ouders van 0 tot 7 jarigen zichzelf niet mediawijs inschatten? Gaat het allemaal wat te snel? Zien ze de meerwaarde niet? Zijn dit ook degene die niet altijd het goede voorbeeld tonen? Is mee zijn met de nieuwste ontwikkelingen en zelfstandig media kunnen gebruiken wel voldoende om mediawijs te zijn? Waarom stellen degene die mediawijzer zijn zich minder vragen? Overschatten ze zichzelf niet? Of overschatten degene die niet of weinig mediawijs zijn vaak hun eigen competenties? Hopelijk van niet! Maar het lijkt logisch: eens mediawijzer, begin je pas te beseffen wat je nog niet weet.