Een nationale samenwerking tussen privé, publiek en middenveld voor digitale inclusie

Nieuws

Een nationale samenwerking tussen privé, publiek en middenveld voor digitale inclusie

Digital Inclusion Ecosystem

In november 2020 lanceerde BNP Paribas Fortis, met operationele ondersteuning van Co.Station, het Digital Inclusion Ecosystem. Het brengt mensen van verschillende sectoren en achtergronden samen om synergieën te vinden en samen te werken. Het doel van het project is om digitale uitsluiting tegen te gaan door digitale inclusie op de agenda te zetten, door een netwerk uit te bouwen en door een aantal kant-en-klare oplossingen te creëren die zowel op korte als op lange termijn een positieve impact hebben.

Het ecosysteem verenigt partijen die samen echt een verschil kunnen maken. De deelnemers zijn de volgende: 

  • Voor de bedrijfswereld: AG Insurance ; BNP Paribas Fortis ; Colruyt Group ; Deloitte ; DNS Belgium ; De Watergroep ; IBM ; itsme® ; Microsoft ; Proximus ; VRT
  • Voor de sociale organisaties: Beego ; Close the Gap ; DigitalForYouth.be ; Hobo ; Maks ; Mediawijs
  • Voor de federale en regionale overheden en administraties: Actiris ; Agence du Numérique ; agentschap Opgroeien ; Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest (CIBG) ; FOD Beleid & Ondersteuning (BOSA) ; FOD Financiën ; Service Public de Wallonie – Economie, Emploi, Recherche

De deelnemers laten zich bijstaan door diverse experten. Ook die behoren tot organisaties met diverse achtergronden:

  • Voor de academische wereld: UCLL ; UCLouvain ; VUB
  • Voor de bedrijfswereld: 3 Step IT ; Anysurfer ; BNP Paribas Leasing Solutions
  • Voor de sociale organisaties: Centrum Kauwenberg ; Digidak ; Eleven Ways ; Koning Boudewijnstichting ; Link in de Kabel ; Lire et Ecrire ; Vlaamse Ouderenraad ; Wablieft ; We Tech Care
  • Voor de federale en regionale overheden: District09 ; EPN De Wallonie

6 oplossingen om de digitale kloof te dichten

Het Digital Inclusion Ecosystem stelt zes concrete oplossingen voor om de digitale uitsluiting tegen te gaan. Deze oplossingen zullen in de volgende fase verder uitgewerkt, getest en geïmplementeerd worden. In de aanloop naar deze tweede fase is het mogelijk voor andere organisaties om zich bij het ecosysteem aan te sluiten. Uitgebreidere info over de zes oplossingen is terug te vinden in de bijlage.

    1. Bewustmakingscampagne

De eerste oplossing wil digitale uitsluiting prominent op de agenda zetten. De ware grootte van het probleem en de groepen op wie de digitale kloof allemaal van toepassing is, zijn nog niet voldoende bekend bij het brede publiek. Er zal gewerkt worden aan een bewustmakingscampagne voor bedrijven, overheden en individuen.

    2. Versterken van bestaande initiatieven

Omdat er al heel wat waardevolle initiatieven rond digitale inclusie bestaan, is het opportuun om die projecten te gaan ondersteunen en versterken. Hiervoor wordt een platform uitgewerkt.

    3. Een mobiele oplossing voor moeilijk te bereiken doelgroepen

Een deel van de 40% Belgen die digitale uitsluiting riskeren, wordt op dit moment niet bereikt door organisaties die hen de nodige ondersteuning kunnen bieden. Dat leidt ertoe dat ze niet actief deelnemen aan onze digitaliserende samenleving. Om die groep zo goed mogelijk te bereiken moet het aanbod zelf naar hen toe gaan. Met de mobiele oplossing die het ecosysteem voorstelt, wordt het makkelijker om de moeilijk te bereiken doelgroepen de eerste stappen te laten zetten naar digitale autonomie.

    4. Een lokaal toegangspunt voor iedereen

Lokale contactpunten waar mensen terecht kunnen om een computer te gebruiken of vragen te stellen, zijn vaak onvoldoende bekend bij het publiek. Daarom stelt het ecosysteem voor om een lokale verantwoordelijke en een lokaal toegangspunt te creëren voor digitale inclusie.

    5. Digitale-inclusie-index

Het Digital Inclusion Ecosystem wil publieke en private organisaties helpen om digitaal inclusiever te worden. Daarom zal het een index, of een globale standaard, ontwikkelen die het voor die organisaties mogelijk maakt om in te schatten hoe digitaal inclusief ze zijn. Die index zal hen ook aanmoedigen om hun processen en tools beter af te stemmen op digitaal kwetsbare mensen.

    6. Bijwerken van digitale vaardigheiden op een geautomatiseerde en eenvoudige manier

Mensen nemen soms de eerste stap naar digitalisering niet omdat ze gehinderd worden door stigmatisering en schaamte enerzijds, en het gebrek aan oplossingen anderzijds. Het aanbod aan oplossingen is ontoereikend of duur. Het ecosysteem stelt daarom een oplossing voor die geautomatiseerd is en eenvoudig te gebruiken.

Partners: 

Bijlagen