De mediawijsheidssector in Vlaanderen op de kaart gezet!

Nieuws

De mediawijsheidssector in Vlaanderen op de kaart gezet!

Het mediawijsheidsveld is een breed veld van actoren verspreid over verschillende sectoren en beleidsterreinen. Meer dan 222 actoren in Vlaanderen zetten zich in om kinderen, jongeren en volwassenen op tal van manieren mediawijs te maken. Dit blijkt uit onderzoek van Mediawijs.be en Cemeso (VUB).

De studie maakt een analyse van alle mediawijsheidsspelers in Vlaanderen en Brussel en bouwt verder op de in 2012 uitgevoerde veldstudie rond mediawijsheid. Het mediawijsheidsveld evolueert immers aan een razendsnel tempo en breidt zich uit.

Mediawijsheid in Vlaanderen

Dat veld blijkt zeer divers te zijn, met actoren uit verschillende beleids- en maatschappelijke velden, zoals het sociaal-cultureel werk, het jeugdwerk en de media. Ook de bibliotheken zijn goed vertegenwoordigd in de databank. Slechts een beperkt aantal privébedrijven nemen een actieve rol op inzake mediawijsheid. “Nochtans zijn zij een cruciale speler in het bevorderen van mediawijsheid en moeten dan ook extra aangespoord worden”, zegt Laure Van Hoecke (Netwerkcoördinoator Mediawijs.be).

Verder staat bij heel wat organisaties mediawijsheid niet centraal in de werking, maar maakt het wel een wezenlijk onderdeel uit van de activiteiten. Organisaties ondernemen verschillende initiatieven bij het werken aan mediawijsheid. Er wordt veelvuldig ingezet op vorming en het aanreiken van fysiek materiaal. Dit toont aan dat mediawijsheid een zaak is die verschillende organisaties aanbelangt.

Het mediawijsheidsveld doet het zeker niet slecht, zo blijkt uit deze studie. Er zijn heel wat organisaties die op verschillende manieren werken aan mediawijsheid. Toch vallen er ook enkele hiaten te identificeren. Hoewel de nadruk hoofdzakelijk op digitale media ligt, zijn er maar weinig organisaties die inzetten op diensten zoals, e-banking of e-government. Daarnaast vallen mensen met een mentale of fysieke functiebeperking vaak uit de boot.

Financiering

Een belangrijk deel van de organisaties kan niet rekenen op structurele ondersteuning, waardoor ze hun werking inzake mediawijsheid louter projectmatig moeten uitbouwen. Bij slechts 10% van de organisaties is de project- en reguliere financiering in balans. “Dit heeft uiteraard implicaties voor de werking en het personeelsbeleid van de organisatie. Ook het veld zelf ondervindt hier een invloed van. Doordat bepaalde mediawijsheidsprojecten niet verankerd raken, kan belangrijke kennis immers verloren gaan. Het is belangrijk dat mediawijsheid structureel ingebed wordt in het beleid als een samenwerking tussen media-, onderwijs-, welzijn-, cultuur- en jeugdbeleid”, stelt Laure Van Hoecke.

Met de online kaart op verkenning

De mediawijze organisaties werden tevens online beschikbaar gesteld aan de hand van een sectorkaart op Mediawijs.be. Op dit moment zijn er meer dan 222 organisaties en 250 projecten opgenomen in de database. Deze kaart geeft een mooi geografisch overzicht van de actoren in het veld. Bovendien kan je door bepaalde filters in te stellen (zoals doelgroep, focus of media) heel eenvoudig naar organisaties zoeken. De online kaart van het mediawijsheidsveld bevat concrete, actuele info van de verschillende organisaties.

Is jouw organisatie nog niet opgenomen op de kaart? Je kan de nodige gegevens invullen via dit formulier

Het volledige rapport van 2014 kan je hieronder als pdf downloaden of doorbladeren.

Wil je graag het rapport van 2012 nog eens inkijken? Download het rapport hieronder.

Bijlagen