Het beeldende web: de tekst voorbij
Visueel materiaal springt veel meer in het oog dan tekst. Juist daarom geven jongeren (en internetgebruikers in het algemeen) veel meer om beeld. Informatieve artikels worden niet helemaal doorgelezen maar eerder diagonaal gescand om de relevantie te beoordelen. Dingen die uit een tekst springen helpen bij het scannen en laat dat net de afbeeldingen, filmpjes, titels en quotes zijn.
Beeldmateriaal voor het gemak
Een welgekend cliché leert ons dat een beeld (of een filmpje) meer vertelt dan duizend woorden. Dat wil zeggen dat je minder moeite moet doen om de informatie die een beeld bevat te verwerken. Daardoor zijn beelden heel aantrekkelijk voor jongeren: niet alleen om informatie op te nemen, maar ook om te publiceren. Gemakzucht speelt dus zeker mee in de opmars van de beeldcultuur op het web.
De cijfers van het Apestaartjaren-onderzoek liegen er in elk geval niet om: sociale media die zich toespitsen op beeldmateriaal worden steeds populairder. Facebook – een sociaal medium waar woord en beeld nog min of meer evenveel aandacht krijgen – is anno 2016 nog steeds de populairste speler (87% gebruikt het maandelijks) bij jongeren van 12-18 jaar. Maar de drie volgende in de rij communiceren zo goed als enkel met beelden:, Snapchat (70%), videosite YouTube (62%) en Instagram (60%). En hun populariteit bij jongeren stijgt aanzienlijk.
Zal beeldmateriaal tekst volledig vervangen?
Wil dat zeggen dat de volgende generatie misschien niet meer met tekst zal communiceren? Zo ver komt het vast niet. Afbeeldingen en filmpjes zijn vooral goed om korte tekstberichtjes te vervangen, zoals statusupdates, feiten of korte nieuwsberichten. Voor het overbrengen van diepgaandere informatie vormt beeld eerder een welkome aanvulling bij de meer gedetailleerde tekst.