Mediawijsheid is een belangrijk thema voor een school. Het is actueel, constant in ontwikkeling en heeft een grote impact op het welbevinden van kinderen en jongeren. De school speelt een cruciale rol om kinderen en jongeren te begeleiden naar een actief, creatief, kritisch en bewust gebruik van digitale technologie en media. Toch is een mediawijs beleid geen evidentie. Mediawijs stelde daarom met verschillende partners werkvormen en handleidingen samen om werk te maken van mediawijs beleid.
 |
Cyber-Scan: werk je anti-cyberpestschoolbeleid uit
Samen met digitale technologie ontstond cyberpesten. Dat lijkt vaak op offline pesten, maar heeft ook enkele sepcifieke eigenschappen: cyberpesten kan 24/7 plaatsvinden, kan anoniem gebeuren en heeft vaak meer getuigen. Dat heeft gevolgen voor de aanpak ervan.
Mediawijs ontwikkelde samen met Gie Deboutte, MIOS-UA en De Aanstokerij de Cyber-Scan, een werkvorm om met je schoolteam een beleid tegen cyberpesten te ontwikkelen. Cyber-Scan kwam er met steun van de Departementen Cultuur, Jeugd en Media en Onderwijs en Vorming.
|
|

|
Let's talk about sexting: werk je sextingbeleid uit
Scholen hebben vaak te maken met ongewenste foto’s en filmpjes die leerlingen online verspreiden. Vaak weten ze niet hoe ze hier op een gepaste manier moeten op reageren en hoe ze de situatie effectief moeten aanpakken. Het is belangrijk om als school voorbereid te zijn, zowel preventief als wanneer het misgaat. Het ontwikkelen van een beleidsplan rond sexting is dus aangewezen. Mediawijs, Sensoa, Child Focus en Pimento ontwikkelden een beleidstool voor scholen, gebaseerd op het Raamwerk Seksualiteit en Beleid, om hun bestaande schoolaanpak rond sexting te bespreken en te versterken.
|

|
Tijd voor Geletterdheid: geef je school een geletterdheidsbeleid
Met Tijd voor de Geletterdheid werk je met je schoolteam een beleid en actieplan uit om beter in te spelen op laaggeletterdheid en laaggeletterde ouders. Want 1 op 7 volwassenen in Vlaanderen is onvoldoende geletterd (2019). Ze kunnen niet genoeg lezen, schrijven, rekenen of werken met ICT om goed te functioneren in de maatschappij. Bij ouders met kinderen in het basisonderwijs gaat het om 1 op 10. En dat is een probleem. Terwijl hun kinderen op school leren lezen, schrijven, rekenen en met de computer werken, kunnen de ouders niet altijd mee.
Naar Tijd voor Geletterdheid
|

|
AVG op school: 7 stappen
Ook in het onderwijs moeten de schooldirectie en leerkrachten de privacy van elke leerling beschermen en dus aan de nieuwe privacywet voldoen. Maar hoe doe je dit? En waarop moet je letten als school? Volg deze 7 stappen
Naar de AVG op school: 7 stappen
|

|
Affiche en interactieve video: Auteurs- en portretrecht in het onderwijs
Als leerkracht ga je vaak aan de slag met afbeeldingen, muziek, foto’s, film en teksten van iemand anders. Al is het om een les voor te bereiden, een activiteit te plannen ... je mag niet zomaar het werk van anderen of waarop anderen afgebeeld staan gebruiken. Vaak zijn die werken auteursrechtelijk of qua portretrecht beschermd. Hoe weet je nu of een werk beschermd is? Of hoe vraag je toestemming aan iemand? En wanneer mag je een film vertonen? Of een boekfragment kopiëren en delen op een digitaal leerplatform? Mediawijs maakte een handige affiche en een interactieve video over auteurs- en portretrecht op school.
|
 |
Maak een duurzaam e-inclusiebeleid met de Bouwblokken
De digitalisering is één van de meest ingrijpende maatschappelijke transformaties van onze tijd. Sommige mensen lopen daarin voor, sommigen raken vlotjes mee, maar heel wat mensen, met heel verschillende profielen, raken niet zomaar op de digitale sneltrein. Ze blijven digitaal op één of andere manier uitgesloten. Het is daarom van groot belang dat beleidsmakers werk maken van een omvattende en duurzaam e-inclusiebeleid. Om hier werk van te maken, stellen we de 7 'Bouwblokken voor een duurzaam e-inclusiebeleid' voor.
Naar de 7 Bouwblokken voor een duurzaam e-inclusiebeleid
|
|

|
Boek: (W)onderwijze media voor een mediawijs onderwijs
(W)onderwijze media is een stappenplan om een mediawijs beleid uit te werken op basis van de noden van jouw school. Bovendien bevat het de nodige onderwijskaders en een mediawijs competentiemodel om dat plan aan op te hangen. Afhankelijk van de prioriteiten in dit plan vind je er per mediawijs (sub)thema ook de nodige achtergrondinformatie, inspirerende getuigenissen, tools en organisaties die je verder kunnen helpen. Zo kun je concreet aan de slag om een doordacht en gedragen mediawijs beleid te realiseren op maat van jouw school.
|
|

|
Interactieve video: Inspirerende Mediacoaches getuigen
In deze interactieve video getuigen leerkrachten uit het secundair onderwijs in korte video's over strategieën die ze hebben gehanteerd om hun leerlingen en collega's mediawijzer te maken. Ze gaan ook in op de randvoorwaarden voor het realiseren van een mediawijs beleid op schoolniveau. De leerkrachten lichten toe vanuit welke nood ze hun project hebben opgezet, hoe dit verlopen is, welke moeilijkheden ze ondervonden en hoe ze hier oplossingen voor zochten en vonden. De video reikt naast de getuigenissen ook handvaten aan om in de eigen school het gesprek aan te gaan met collega's en directie rond de diverse facetten van mediawijsheid die in de projecten aan bod komen.
|

|
Hou rekening met de 10 Mediaprofielen
Zoveel verschillende dieren in het mediabos, zoveel verschillende manier waarop mensen met digitale technologie en media aan de slag gaan. Die manieren, die goten we in profielen, en - hoe kan het ook anders - elk profiel is een mediadiertje met eigen karaktertrekken en bezigheden. Maar voor een goed beleid moet je met elk profiel rekening houden.
Naar de 10 Mediaprofielen
|