Mediawijs in Europese projecten
Mediawijs is partner in verschillende projecten die co-financiering ontvangen van de Europese Unie.
![]() |
Europees project: B-BICO - Belgisch Beter Internet ConsortiumHet B-BICO-project is het Belgische Safer Internet Centre en brengt de belangrijkste Belgische bewustmakingsinitiatieven samen om hun bereik en onderlinge coördinatie te bevorderen door dialoog en samenwerking. We willen werken aan gezamenlijke initiatieven, zoals een centrale databank, de Safer Internet Day ... Zo leren we samen om het internet beter te gebruiken, technisch en kritisch. Mediawijs participeert daarbij aan volgende acties.
|
|
|
Europees project: EDMO BELUXEDMO BELUX zet van 2021 tot 2024 de Nationale Hub voor het Europees Digitale Media Observatorium voor België en Luxemburg op. Daarvoor zal Mediawijs inzetten op:
RTL en een Franstalige onderaannemer zetten hiervoor een parallel traject op voor Franstalig België en Luxemburg.
|
|
|
Europees project: Digital-DESTINY
|
|
|
Europees project: FACTS4ALLScholen als hubs tegen desinformatie in de lokale gemeenschap Met Facts4All zetten we in op hoe een school vanuit een intergenerationele whole school approach deinformatie in een lokale gemeenschap kan aanpakken. Daarvoor ontwikkelen we samen met 15 schoolleiders/leraren uit België, Finland en Malta materialen en activiteitten om daar werk van te maken en een Massive Open Online Course (MOOC) voor schoolleiders/leraren in alle EU-lidstaten en daarbuiten.
|
|
|
Europees project: No Cap - Online alternatieve narratieven (ONarVla)In 2020 en 2021 reiken we in het Europees project No Cap juiste informatie en alternatieve narratieven en mogelijkheden om je democratisch te engageren aan aan leerkracten en leerlingen om extremistische boodschappen, die tot geweld kunnen leiden, minder aantrekkelijk maken. Daarbij werken we aan online inforrmatie over de rol die digitale technologie en media hierin spelen en handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan. We verspreiden die bovendien in webinars en offline workshops.
|
|
|
Europees project: SMaRT EUSMaRT-EU of Social Media Resilience Toolkit is een intergenerationeel project over sociale media en desinformatie. Daarin werkt Mediawijs samen met partners uit 4 andere Europese landen en Eryica, het Europees netwerk voor jeugdinformatie en -advies, aan intergenerationele workshops over sociale media, desinformatie en mediawijsheid. De workshops en bijhorende materialen hebben oog voor hoe je (sociale) media moet 'lezen', hoe je erop kunt. navigeren met een kritisch bewustzijn in de overvloed en snelheid van informatie en hoe digitale media in te zetten voor actief burgerschap. Daarvoor
|
![]() |
Europees project: DYI - Debate Your IssueDebate Your Issue is een Europees project dat jongeren tussen 18 en 25 jaar doet nadenken over maatschappelijke en politieke thema’s, en dat hen bovenal helpt om zelf hun mening te vormen en te beargumenteren. Meer dan 300 jongeren in 6 landen schreven zich in om deel te nemen aan het project. Ongeveer de helft daarvan ging in november 2020 aan de slag: ze woonden virtuele debattrainingen bij, volgden leerrijke workshops en voerden diepgaande gesprekken met beleidsmakers over de belangrijkste thema’s van vandaag. Onderwerpen als het klimaat, het EU-beleid, mediawijsheid en migratie kwamen daarbij uitvoerig aan bod. Aan de hand van deze training werden de jongeren in de verschillende landen klaargestoomd voor de Europese Debatwedstrijden. In de zomer van 2021 zetten de deelnemers de theorie om in de praktijk: alle jongeren zullen dan met elkaar in debat gaan tijdens internationale debatwedstrijden.
|
![]() |
Europees project: Migrant Liter@cies - Digitaal in GeletterdheidseducatieIn Migrant Liter@cies analyseerde Mediawijs samen met 8 partners uit 7 andere landen praktijkvoorbeelden en methodes in geletterdheidsprogramma's voor volwassen migranten in de betrokken landen en ontwikkelde innovatieve praktijken voor het creatief gebruik van ICT, mobiele toestellen en sociale media in het taalonderwijs.
|
Europees project: Mind Over Media in EUVan januari tot december 2018 liep Mind Over Media in EU. In een consortium van 7 EU-partners uit België, Polen, Frankrijk, Finland, Roemenië en Kroatië ontwikkelden we tools en handvatten om les te geven over hedendaagse propaganda, gebaseerd op het werk van Renee Hobbs in het Media Education Lab aan de University of Rhode Island.
|
|
|
|
Europees project: EMELS - Europese Mediawijsheidstandaard voor jeugdwerkersEMELS is de afkorting van European Media Literacy Standard, een Europees Mediawijs Competentiemodel voor jeugdwerkers en wie met kinderen en jongeren werkt. De Standaard kwam tot stand in een Europees samenwerkingsproject van zeven organisaties, waar Mediawijs deel van uitmaakte, in het kader van Erasmus+. Samen zochten we naar een antwoord op de vraag: 'hoe kunnen jeugdwerkers aan de slag met mediawijsheid?’
|
![]() |
De steun van de Europese Commissie voor deze projecten houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteur(s) weer en de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie. |










