White Paper Mediawijsheid 2014
Het mediawijsheidsveld is een breed veld en omvat diverse actoren van verschillende niveaus, inhoudelijke invalshoeken, soorten media en sectoren. Hierdoor is het veld zeer rijk en divers, maar is er niet altijd voldoende kruisbestuiving tussen de verschillende initiatieven. Informatiedoorstroom, kennisdeling en samenwerking zijn dan ook cruciaal. Mediawijs.be heeft hier de voorbije twee jaar een cruciale rol opgenomen en dient voluit te blijven inzetten op deze coördinerende, ondersteunende rol.
De White Paper van Mediawijs.be schuift een aantal aanbevelingen voor een meer gericht mediawijsheidsbeleid naar voren. Er worden verschillende opties en suggesties gebundeld die het beleid in de komende jaren kunnen vormgeven.
Werken aan mediawijsheid
Het onderzoek ‘Werken aan mediawijsheid. Veldtekening mediawijsheid 2013’ (Bens J. & Segers K.) vormt de basis voor deze White Paper. Deze tweede veldbeschrijving, een update en uitbreiding van de eerste veldbeschrijving uitgevoerd in 2011-12 (Vermeersch et al. 2012) analyseert de verschillende actoren die anno 2013 mediawijze activiteiten opzetten in Vlaanderen. De veldtekening brengt de beleidsdomeinen in kaart waar deze actoren zich binnen situeren. De aspecten van mediawijsheid die deze activiteiten behelzen, de doelstellingen die ze willen realiseren en de geografische spreiding in Vlaanderen van de actoren werd bevraagd.
Aanbevelingen op basis van een sectoranalyse
Op basis van deze bevraging kwamen een aantal sterktes, zwaktes, bedreigingen en opportuniteiten naar voren. De meest opvallende bevindingen werden voorgelegd aan de brede sector tijdens vier focusgroep gesprekken. Op basis van zowel de analyse van veldtekening als de resultaten van de focusgroep gesprekken werden een aantal aanbevelingen geformuleerd. Inzicht in het werkveld draagt immers bij tot een meer gericht mediawijsheidsbeleid.