Affiche: Hoe artificieel intelligent mag jouw huis/klas/straat/werk worden?
Tools om na te denken over de grenzen van artificiële intelligentie
Artificiële intelligentie (AI) is een begrip dat je steeds vaker hoort. Het maakt deel uit van ons dagelijks leven: de virtuele assistent op je smartphone, domotica-systemen, muziekaanbevelingen op Spotify ...
Maar tot waar kan AI gaan? In hoeverre wil je AI wel in je huis, je klas, je straat of op je werkvloer? Leer elkaars grenzen kennen en ga hierover met elkaar in gesprek dankzij de posters van het Kenniscentrum Data & Maatschappij.
De posters kan je gebruiken in je klas of in je school om samen na te denken over de ethische en maatschappelijke discussies rond AI. Door dit samen te bekijken en telkens te motiveren waarom iets voor jou wel/niet aanvaardbaar is, leer je elkaars grenzen beter begrijpen. Er zijn 4 posters (huis, klas, straat en werk) die je bij dit gesprek begeleiden.
Hoe ga je met de posters aan de slag?
Weten jouw leerlingen/collega’s al wat AI nu precies is, wat het eigenlijk kan en wat niet? Dan mag je deze stap overslaan. Geef je hen hier liever nog wat meer informatie over? Bekijk dan samen met hen de EDUbox AI, een interactief lespakket voor jongeren in het secundair onderwijs, dat hen leert kennismaken met AI. Of maak samen met de leerlingen een mindmap over de belangrijkste aspecten van AI. De basisposter met alle info over AI kan je onderaan dit artikel downloaden.
Nu je leerlingen duidelijk weten wat AI is en wat het wel/niet kan, is het belangrijk om elkaars grenzen te leren kennen. Waar willen je leerlingen liever wel/geen AI? Hoe denken andere klasgenoten/collega’s hierover?
- Download de verschillende posters en druk deze af (onderaan dit artikel)
- Laat je leerlingen op de posters aanduiden waar AI wel/niet mag gebruikt worden volgens hun. Werk hiervoor met 2 kleuren: 1 kleur voor zaken waarbij AI mag gebruikt worden en 1 kleur voor zaken die ze liever niet uitbesteden aan AI.
- Geef hen de ruimte om telkens te motiveren waarom zij iets aanduidden op de posters. Je kan hen hierbij helpen door volgende vragen te stellen:
- ‘Waarom gaf je dit object die kleur?’
- ‘Kan je wat meer uitleg geven over waarom je dit liever (niet) wil uitbesteden aan AI?’
- ‘Hoe kijk je zelf naar AI? Vind je dit eerder iets leuks of eerder iets beangstigend?’
- ...
De posters werden ontwikkeld door het Kenniscentrum Data & Maatschappij, de centrale hub die kennis en ervaringen rond AI verzameld en communiceert naar bedrijven, beleid en het brede publiek.
Bekijk de instructievideo, download de posters en ga hiermee zelf aan de slag!