Dit zijn de winnaars van de M-awards 2019!

Nieuws

Dit zijn de winnaars van de M-awards 2019!

Tijdens de startdag van Mediacoach op 26 september reikte Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum digitale en Mediawijsheid, voor de vierde keer op rij de M-Awards. Heel wat mediacoaches van vorig jaar dienden dan ook een project in.

Met de uitreiking van de M-Awards zet Mediawijs organisaties die in Vlaanderen en Brussel creatief én kritisch omgaan met media en ict in de bloemetjes.

Vijf Awards maar 6 initiatieven 

Scholen, overheden, organisaties en bedrijven dienden tal van mediawijze projecten in. Een onafhankelijke jury nomineerde daaruit 13 finalisten, waarvan 6 initiatieven vandaag een M-Award winnen. De jury hield rekening met:

  • het mediawijsheidsgehalte van de inhoud van het project,
  • de gerealiseerde maatschappelijke impact,
  • de mate waarin goed werd samengewerkt met partners en
  • het vernieuwend gehalte.

6 winnaars

                                                    

De M-Award voor Mediawijs Educatief project gaat naar STAR van Child Focus. De tool STAR is een online pedagogische tool en heeft als doelstelling om een veilig en verantwoord internetgebruik bij jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) te bevorderen. STAR biedt leerkrachten en begeleiders ondersteuning omtrent online risico’s bij jongeren met ASS en een concreet online platform op hetwelk ze samen met de jongeren aan de slag kunnen gaan. Je vindt de tool op www.childfocus-star.be/

De M-Award voor Mediawijs Onderzoek gaat naar het onderzoeksproject Idealic van imec-smit-vub. Het project is volledig ingebed in het digitale inclusie onderzoek van SMIT VUB en UCL en draagt op die manier bij tot het inhoudelijk vormgeven van lopende en toekomstige onderzoeksprojecten. De brede verspreiding van de beleidsaanbevelingen en de resultaten van het onderzoek leidt hopelijk tot een trickle-down-effect bij digitale inclusie initiatieven en beleidsmedewerkers op federaal, regionaal en lokaal niveau. Verschillende entiteiten gingen in de loop van het project reeds met de resultaten aan de slag (Stad Gent, Stad Antwerpen, SERV, CIBG...). Verwacht wordt dat deze trend zich verder zet. Alle info over het onderzoek lees je op www.idealic.be

In de categorie Mediawijs schoolproject zijn er dit jaar 2 winnaars. Zo gaat de secundaire school SIGO voor de uitrol van het vak mediawijsheid en de mediahelden van de lagere school ... naar huis met een M-Award. In het vak media van SIGO komt mediawijsheid op een interactieve en creatieve manier aan bod en dit aan de hand van nieuwe (digitale) media.

We willen in het vak media verantwoord mediagedrag stimuleren bij leerlingen via projectwerk en positieve insteek. Via mediawijze thema's gaan leerlingen dus aan het werk met nieuwe media. Het vak wordt gegeven door een multidisciplinair leerkrachtenteam met als motto 'The sky is the limit!'.  Leerkracht Sara De Jaeghere

En in de lagere school worden door de mediahelden jongere leerlingen nieuwsgierig gemaakt en proeven leerkrachten van mediawijze tools om in de eigen klaspraktijk in te zetten. Een peer-benadering op niveau van leerling-leerling én leerling-leerkracht. Volg de avonturen van de mediahelden.

Voor het project ben ik vanuit de eigen klaspraktijk vertrokken om een hele school te inspireren. Het 6de leerjaar heeft in dit project als het ware een labofunctie. Zij zijn de mediahelden van de school. Zij zullen a.d.h.v. acties in verschillende klassen media aanbrengen. Bij die opdrachten fungeren zij als het ware als mediacoaches.

De M-Award voor Mediawijs Beleid gaat naar de Privacy applicatie van de Liga voor Mensenrechten. De Liga voor Mensenrechten bouwt aan een vrije en open samenleving waarin mensenrechten er zijn voor iedereen. In zo een samenleving is privacy een belangrijk gemeenschappelijk goed. Test de app.

Onze privacy applicatie is een online chatapplicatie waarbij mensen worden geïnformeerd over de grote hoeveelheden persoonlijke gegevens die de overheid over ons verzamelt. De overheid verzamelt, niet zelden onder het mom van antiterreurmaatregelen, meer data dan je lief is (volgens ons). 

SQUEEZE van JES vzw gaat dan weer naar huis met de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie. SQUEEZE is een methode en een serious game over online identiteit met een vaste duur van 100 minuten. Meer info op squeeze.jes.be

Concreet testen tieners van 11 tot 13 jaar oud individueel het prototype van het nieuwe online-platform ‘Squeeze’ op tablets of laptops uit, om vervolgens op basis van hun feedback en specifieke situaties in groep of klasverband te reflecteren over hun gedrag online en het gebruik van sociale media. Lennert Mottar - JES vzw