Vree Mediawijs tijdens de Digitale Week

Nieuws

Vree Mediawijs tijdens de Digitale Week

TV-kijkend Vlaanderen wacht een flinke dosis mediawijsheid. Mediawijs.be pakt, samen met VRTLINC vzw en Emsoc, uit met een stevige campagne rond mediawijsheid. De campagne werd op maandag 8 april gelanceerd met de uitzending van een eerste tv-spot. Vanaf maandag 15 april vind je de filmpjes enkel nog op het internet.

Herkenbare beelden rond mediawijsheid passeren de revue in de filmpjes:

“Gij checkt toch ook of dienen pikante tweet een privéberichtje is voor dat je het verstuurt? Want dat is pas wreed mediawijs."
“Stom van den John, natuurlijk, want hij wist nog niet dat iedereen in de chatroom kon doen alsof hij een dom nonneke uit Wit-Rusland is.”
"De mens had op den duur geen controle meer over zijn privéleven..."

De filmpjes zetten op een humoristische manier het belang van mediawijsheid in de kijker. Met een knipoog wordt verwezen naar een aantal incidenten uit het verleden. De centrale boodschap is dat je mediawijs moet omgaan met sociale media. Mediawijs.be wil de aandacht vestigen op het belang van het beoordelen en interpreteren van (nieuwe) media, het online zetten van persoonlijke informatie en van een veilige en verantwoorde mediaomgeving.

Filmpje 1: 8 april 2013

Filmpje 2: 15 april 2013

Filmpje 3: 19 april 2013

Filmpje 4: 23 april 2013

Dat die filmpjes net nu gelanceerd worden, is niet toevallig. Van zaterdag 20 april tot en met vrijdag 26 april is er de Digitale Week onder de noemer “Kijken naar de Toekomst”. Tijdens deze week kan iedereen in heel Vlaanderen en Brussel kennis maken met de digitale wereld.