Vliegende start voor Mediawijs.be

Nieuws

Vliegende start voor Mediawijs.be

Mediawijs.be neemt alvast een vliegende start door de troeven van een mediawijs Vlaanderen ten volle onder de aandacht te brengen bij de talrijk aanwezige stakeholders tijdens het lanceringsevenement op 27 maart. De betrokken actoren konden elk vanuit een eigen insteek bijdragen aan een centraal gecoördineerde aanpak van mediawijsheid.

Mediaminister Ingrid Lieten, iMinds CEO Wim De Waele en de verschillende partners van het Kenniscentrum Mediawijsheid hebben de recent opgerichte netwerkorganisatie vanuit hun visie toegelicht.

“Mediawijsheid hangt voor mij nauw samen met empowerment, met positieve, constructieve en kritische burgers die bedreven en betrokken zijn in de samenleving, met en door de media.”
(Minister Ingrid Lieten, Vlaams minister van Media)

Omdat het Kenniscentrum actief inzet op het coördineren en stimuleren van de samenwerking tussen actoren uit de overheid, het werkveld, de mediasector en het onderzoeksveld, zijn er parallelle interactieve sessies georganiseerd over reclamewijsheid, competenties en volwassenen en mediawijsheid. Daarnaast is er ook een rondetafel ingericht over de Conceptnota Mediawijsheid. De formule om tijdens een dergelijk evenement vanuit een kruisbestuiving van ideeën en achtergronden over prioritaire doelstellingen te debatteren, is niet aan zijn proefstuk toe.

“Het heeft iets van het platform voor democratische innovatie (G1000), maar met een bescheidener aantal deelnemers, concretiseerbare doelen en gericht op maatschappelijke innovatie.”
(Annet Daems, Projectmanager Mediawijs.be)

Het is via deze manier van werken dat Mediawijs.be een reële meerwaarde wil creëren voor de verschillende organisaties die werkzaam zijn in het mediawijsheidsveld. Deze aanpak symboliseert de toekomstige werking van het Kenniscentrum; m.n. via multi-stakeholderoverleg en concrete initiatieven werken aan de ontwikkeling van mediawijsheid in al zijn aspecten, zoals het sensibiliseren over online veiligheid, het aanleren van digitale vaardigheden en het ondernemen van acties om alle burgers te laten participeren aan de digitale samenleving.

De opdracht van Mediawijs.be bestaat eruit mensen kritischer en bewuster te leren omgaan met een gemediatiseerde samenleving. Het Kenniscentrum Mediawijsheid zet hiertoe actief in op het coördineren en stimuleren van de samenwerking tussen actoren uit de overheid, het middenveld, de mediasector en de onderzoekswereld. Het zal in samenwerking met partners concrete projecten initiëren voor diverse doelgroepen zoals jongeren en leerkrachten. Mediawijsheid is geen competentie die men eenmalig kan verwerven, maar is onderdeel van levenslang leren en dus fundamenteel voor alle leeftijdscategorieën.

Talrijke organisaties in Vlaanderen ontwikkelden al maatschappelijke projecten rond mediawijsheid voor verschillende doelgroepen. Dit brede mediawijsheidsveld wordt gekenmerkt door vele vormen van samenwerking en voert acties vanuit verschillende domeinen: media, armoede en maatschappelijke integratie, kunst, jeugd, onderwijs, sociaal-cultureel werk en welzijn. Ook grote media-, telecom- en internetbedrijven namen al initiatieven die bijdragen tot het bevorderen van mediawijsheid in Vlaanderen.

"Het werkveld kon al inspirerende en creatieve mediawijsheidsprojecten realiseren. Elke organisatie probeert op zijn manier kennis, vaardigheden en attitudes te bevorderen: in een kleinschalig lokaal pilootproject of binnen een samenwerkingsverband, dichtbij en in interactie met (kwetsbare) doelgroepen of door het opleiden van intermediairen."
(Laure Van Hoecke, Netwerkcoördinator Mediawijs.be)

Mediawijs.be wil ervaringen uit het werkveld bundelen en goede praktijken stimuleren en uitwisselen. Met de installatie van het Kenniscentrum kunnen bestaande wetenschappelijke inzichten en evoluties vertaald worden naar projecten en samenwerkingsverbanden die een win-win zijn voor zowel industrie als het werkveld. Mediawijs.be zal het mediawijsheidsveld stimuleren door trends en evoluties te signaleren en experts op het gebied van mediawijsheid te verbinden.

“We zijn echt vragende partij naar een koepelorganisatie die ons wegwijs kan maken in de thema’s waar we voor onze sociale projecten best op inzetten en die ons kan verbinden met de geschikte partners voor het uitwerken van onze maatschappelijke doelstellingen."
(Laurence Verriest, Corporate Social Responsibility, Microsoft)

Kon je er zelf niet bij zijn? Een virtueel overzicht van het lanceringsevenement kan u hier terugvinden. Hieronder vind je de presentaties en een reportage van Mediaraven over het lanceringsevenement.