Spelpakket Reclamewijs?! Da's Wijs
Dit pakket heeft als doel om kinderen en jongeren al spelenderwijs reclamewijs te maken. Hiervoor wordt reclamewijsheid opgedeeld in enkele vaardigheden en worden er per vaardigheid één of meerdere spelletjes aangereikt. Dit pakket kan worden gebruikt in combinatie met het gameplatform ‘Game jezelf reclamewijs!’ van de Universiteit Gent, te vinden op reclamewijs.ugent.be.
De spelletjes kunnen makkelijk gespeeld worden in een groep van minimum 3 en maximum 25 à 30 kinderen. In deze bundel focussen we ons vooral op kinderen tussen 9 en 12 jaar, maar de spelletjes zijn makkelijk aan te passen aan de leefwereld van jongere kinderen en jongeren. Bij elk spel wordt ook de intensiteit, de duur en het nodige materiaal vermeld. Indien je vragen of opmerkingen hebt bij deze bundel, of je hebt zelf een leuke nieuwe variant bedacht van een spel, aarzel dan niet om ons te contacteren via info@adlit.be. Je kan het pakket hier gratis downloaden.
Partners
Dit document maakt deel uit van een tweejarig wetenschapscommunicatieproject gefinancierd door UGent en gecoördineerd door Prof. Verolien Cauberghe en Prof. Liselot Hudders, vakgroep Communicatiewetenschappen, in samenwerking met Prof. Tammy Schellens en Prof. Martin Valcke, vakgroep onderwijskunde en Prof. Patrick De Pelsmacker, vakgroep Marketing. Dit project zet zich in om de bestaande inzichten binnen academisch onderzoek rond reclamewijsheid te vertalen naar jongeren aan de hand van enkele serious minigames.
Het wetenschapscommunicatieproject sluit verder aan bij het ‘AdLit’ (Advertising Literacy) onderzoeksproject. AdLit is een vierjarig interdisciplinair onderzoeksproject rond reclamewijsheid dat gefinancierd wordt door het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie). Het doel van het project is na te gaan hoe we de reclamewijsheid van kinderen en jongeren kunnen verhogen, zodat ze leren omgaan met reclame en opgroeien tot geïnformeerde consumenten.