Partneroproep Mediawijze bibs
Het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid, Mediawijs, kreeg van Vlaams Minister van Media, Sven Gatz, de opdracht om de mediawijsheid in Vlaanderen te stimuleren en te verhogen in 2015, 2016 en 2017. Mediawijsheid is - in het kort - het goed (technisch, strategisch en kritisch) en actief (consumeren en creëren) gebruiken van allerlei media (audiovisueel, print, social media, internet en ict …) om deel te nemen aan de maatschappij (sociaal, professioneel, beleidsmatig).
Met ‘Mediawijze bibs’ wil Mediawijs samen met bibliotheken scholen en ouders activeren om kinderen en jongeren in Vlaanderen te ondersteunen bij hun mediawijze ontwikkeling. Het project moet leiden tot uitgewerkte en geteste activiteiten voor bibliotheken om
- in de klas / op school te werken aan mediawijsheid of
- in de bib met ouders te werken aan mediaopvoeding.
In dit document stellen we de inhoud, aanpak en oproep voor het project ‘Mediawijze bibs’ in 2016-2017 voor. Het volledige document kan je ook downloaden. Indien je nog vragen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen via mail (info@mediawijs).
- Omschrijving en doel
- Kader
- Concrete realisaties
- Belangrijke aandachtspunten
- Proces en timing
- Hoe indienen?
- De vragen in het formulier doornemen?
- Budget
- Algemene principes
- Reglement
- Het formulier invullen?
Omschrijving en doel
Het project Mediawijze bibs bestaat uit het uitwerken en uittesten van activiteiten voor bibliotheken om
- in de klas / op school te werken aan mediawijsheid of
- in de bib met ouders te werken aan mediaopvoeding.
Het doel van die activiteiten is om voor betere ondersteuning door leerkrachten en ouders te zorgen voor kinderen en jongeren bij hun mediawijs opgroeien.
Kader
In haar conceptnota Mediawijsheid van 2012 definieerde de Vlaamse overheid Mediawijsheid als “... het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie.” Mediawijs, het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid, kreeg de opdracht om mediawijsheid in Vlaanderen te stimuleren.
In zijn beleidsbrief Cultuur 2015-2016 schreef Minister Sven Gatz over: “De uitwerking van een toekomstgericht bibliotheekmodel, dat uitgaat van kennisdeling in de ruimste zin van het woord (formeel en informeel, fysiek en digitaal) en aandacht heeft voor mediawijsheid, samenwerking en netwerking, zal ik mee opnemen in de visienota e-cultuur en digitalisering.”
Met deze partneroproep wil Mediawijs inspiratie en ondersteuning bieden aan bibliotheken om mediawijsheid een plaats te geven in een toekomstgerichte, samenwerkende en netwerkende bibliotheekwerking.
Concrete realisaties
In het project worden minstens volgende onderdelen concreet gerealiseerd:
- uitgewerkte en uitgeteste werkvormen en activiteiten om als bibliotheek in de klas of op school kinderen en jongeren mediawijzer te maken,
- uitgewerkte en uitgeteste werkvormen en activiteiten om als bibliotheek in de bib ouders te ondersteunen bij hun mediaopvoeding.
Belangrijke aandachtspunten
Je kan op twee manieren indienen op deze oproep:
- als inhoudelijke partner van een project
- of als expertpartner.
In het project is het belangrijk om rekening te houden met volgende elementen:
- Enkel lokale bibliotheken of regionale netwerken van bibliotheken in Vlaanderen en Brussel waar iemand in dienst is die de Vlaamse opleiding Mediacoach volgt of afgerond heeft, kunnen indienen voor een uitvoerende rol in deze partneroproep. Zij kunnen echter het geld ook gebruiken om een derde partner te betrekken.
- Andere organisaties of personen kunnen enkel indienen op de expertrol.
- Zorg voor een duurzaam kader, het project moet de start zijn van een werking die daarna verder kan gaan zonder de projectmiddelen.
- Wanneer we het hebben over ‘in de klas of op school’ bedoelen we expliciet ‘niet in de bibliotheek’ en dus ‘tijdens de schooltijd’. Rondleidingen of spelen of uitleg over bv. GoPress in de bibliotheek komen niet in aanmerking.
- Het gaat bij deze oproep over activiteiten die de bibliotheek zelf organiseert of uitvoert, al dan niet in samenwerking met partners, en die een vernieuwend karakter hebben. Een andere organisatie of spreker laten komen voor een sessie voor ouders of in klassen is niet voldoende.
- Voor mediawijze activiteiten op school of in de klas kun je je focussen op één of meerdere onderdelen van mediawijsheid zoals beeldgeletterdheid, nieuws- en informatie-, reclame-, sociale mediawijsheid ... Je vindt verschillende achtergronddossiers op www.mediawijs.be.
- Voor activiteiten over mediaopvoeding geldt samenwerken met een Huis van het Kind, een opvoedingswinkel of een gelijkaardige organisatie als een pluspunt.
- Alle materiaal dat uitgewerkt wordt en voldoende kwaliteitsvol is voor verspreiding, zal via de websites van Mediawijs ter beschikking gesteld worden voor andere bibs.
In het kader van dit project wordt
- een betrouwbare expertenpoule uitgebouwd doorheen het traject in samenwerking met Mediawijs
- een traject gelopen, waarbij de inhoudelijke en vormelijke invulling op verschillende momenten wordt getoetst.
We willen bestaand onderzoek, goede praktijken… verzamelen en ontsluiten doorheen het traject, maar zijn niet op zoek naar nieuw onderzoek. Voorstellen die in hoofdzaak de focus leggen op het voeren van onderzoek of niet concreet leiden tot de beoogde realisaties zullen niet weerhouden worden.
Proces en timing Mediawijs project ‘Mediawijze bibs
- Tot en met 5 december 2016 om 12.00 uur kan elke rechtspersoon of overheidsinstantie een partnervoorstel indienen via het formulier op www.mediawijs.be/oproep2016bibs.
- Rond 5 december 2016 zal een adviescommissie van personeel en leden van de Stuurgroep van Mediawijs de voorstellen rangschikken op basis van kwaliteit, ervaring, budget, timing en compatibiliteit met andere voorstellen.
- Op basis van die rangschikking zal het Dagelijks Bestuur van Mediawijs met de verschillende weerhouden partners in gesprek gaan om een coherent projectgeheel en een samenhangend consortium samen te stellen.
- Dit consortium zal het projectgeheel ten vroegste rond 15 december 2016 opstarten met de expertengroep. Het project wordt in 2017 breder bekend gemaakt aan het publiek.
- De uitvoering start rond 15 december 2016 en eindigt ten laatste op 31 augustus 2017.
Timing Project
| 2016 | 15 november | - Oproep naar voorstellen tot samenwerking |
|
5 december |
- Deadline indienen samenwerkingsvoorstellen | |
| ca. 10 december | - Keuze van partners en richting door adviescommissie en start onderhandelingsronde met Dagelijks Bestuur Mediawijs | |
| 2017 | januari - februari | - Expertengroep van projectpartners bevestigt definitieve projectinhoud en -proces |
| januari - augustus | - Uitvoering project |
Hoe indienen?
Vul ten laatste op 5 december 2016 om 12.00 uur dit formulier in om in te gaan op de partneroproep voor het Mediawijs project ‘Mediawijze Bibs’.
Het volledige formulier kan je ook eerst downloaden. Zo weet je welke vragen je moet invullen.
Budget
Het totaalbudget bedraagt 30 000 euro voor dit project. Dat budget wordt verdeeld over de verschillende voorstellen en partners. Minstens 10% van het bedrag wordt besteed aan het produceren van een communiceerbaar product (bv. aantrekkelijke handleiding in pdf, videoverslag ...)
Algemene principes partnerprojecten Mediawijs
We zetten vier elementen centraal in het kader van onze projecten.
1. Mediawijze inhoud
De projecten hebben een duidelijk mediawijze inhoud. Ze handelen over het efficiënt, actief en kritisch aanwenden van media, zetten hiertoe aan of faciliteren dit.
2. Partnerschap
De projecten worden uitgevoerd in partnerschap met verschillende instanties. Mediawijs is hierin één van de centrale partners en zit mee aan het stuur. We maken bovendien werk van een reëel partnerschap zodat ieder een actieve rol kunnen opnemen. Gerichte en lokale partnerships met brede welzijnsveld worden opgezet en uitgebouwd.
3. Impact
De projecten hebben minstens de kiemen in zich om een reële en grootschalige impact te helpen verwezenlijken. Ze kunnen daarvoor ook een eerste stap zijn of een belangrijke aanvulling.
4. Duurzaam
De projecten hebben ook na het projectjaar een effect. Ze lopen verder of hun resultaten worden nog minstens 2 jaar actief verspreid.
Daarom
- is de inhoudelijke doelstelling van de projecten in een participatief proces sterk vooraf afgebakend door Mediawijs,
- is Mediawijs in elk project een deelnemende partner,
- wordt aan iedere kandidaat partner gevraagd om een rol voor zichzelf voor te stellen en puzzelt Mediawijs de weerhouden voorstellen tot een samenhangend geheel en een werkbaar consortium,
- wordt minstens 10% van het budget aan valorisatie en disseminatie van de projecten besteed.
Mediawijs project ‘Mediawijze bibs’ - Reglement
- Door het invullen van het formulier bij de Partneroproep voor het Mediawijs project Mediawijze bibs, verbindt de potentiële partner zich ertoe om bij toekenning mee te stappen in het onderhandelingsproces met het Kenniscentrum Mediawijsheid van IMEC vzw om tot een coherent projectgeheel en een samenhangend consortium voor het hele project te komen.
- Het Kenniscentrum Mediawijsheid van IMEC vzw organiseert een procedure met een gemengde adviescommissie (personeel en leden van de stuurgroep van het Kenniscentrum Mediawijsheid), die de voorstellen rangschikt op prioriteit, richting geeft aan mogelijke wijzigingen in de voorstellen en aan een samen te stellen consortium voor de uitvoering van het project. Zij kan ook eventuele tekorten in de voorstellen aanstippen, die in het project nog dienen opgenomen te worden. De voorstellen worden beoordeeld op ‘Kwaliteit en inhoud’ (30%), ‘Kwalitatieve ervaring’ (10%), ‘Budget’ (25%), ‘Timing’ (10%), ‘Complementariteit met andere voorstellen’ (25%). Voorstellen die minder dan 60% scoren op de totale score, zullen sowieso niet weerhouden worden. De commissie zal ca. 10 december 2016 haar advies overmaken aan het Dagelijks Bestuur van het Kenniscentrum Mediawijsheid.
- Het Dagelijks Bestuur van het Kenniscentrum Mediawijsheid vat daaropvolgend de onderhandelingen aan met de prioritair gerangschikte projectpartners om tot een coherent projectgeheel en een samenhangend consortium voor het hele project te komen binnen het voorziene budget en de voorziene timing. Het Kenniscentrum Mediawijsheid zal steeds als één van de leidende partners tot het consortium toetreden. Streefdatum voor de definitieve samenstelling van consortium en project is 15 december 2016. Alle partners worden na dat moment samengebracht in een expertengroep.
- Bij toekenning van het hele gevraagde budget, zal de partner minstens de in haar voorstel omvatte resultaten of een met IMEC vzw overeengekomen pakket van een gelijkaardige omvang realiseren binnen de maximale projecttiming, zoals dit zal worden opgenomen in een overeenkomst tussen de partner en IMEC vzw.
- Bij toekenning van een lager budget zal de partner in onderhandeling treden met het Kenniscentrum Mediawijsheid van IMEC vzw over de te behalen resultaten, timing en rol van de partner binnen het consortium en project. Wanneer hierover overeenstemming wordt bereikt, zal dit opgenomen worden in een overeenkomst tussen de partner en IMEC vzw. Wanneer geen overeenkomst gevonden wordt binnen een redelijke termijn, worden beide partijen ontslagen van elke verplichting ten opzichte van elkaar in het kader van deze partneroproep.
- In de overeenkomst zal elke partner zich ertoe verbinden om alle noodzakelijke en redelijke maatregelen te nemen om met de nodige zorgvuldigheid, kennis en inzet en in het algemeen in overeenstemming met de erkende professionele maatstaven een efficiënte uitvoering van het project te verzekeren zoals in die in de overeenkomst zal opgenomen zijn. Daarvoor zal elke partner voldoende gekwalificeerd personeel, uitrusting en materialen voorzien.
- De voorziene steun van IMEC vzw wordt vastgelegd in de overeenkomst, net als de inbreng voorzien door de projectpartner. De projectpartner zal IMEC vzw factureren voor 80% van de voorziene steun bij de start van het project (voorzien rond 15 december 2016) en voor 20% na de kwalitatieve oplevering van alle overeengekomen resultaten (voorzien rond 31 augustus 2017).
- Binnen deze oproep worden geen indirecte of overheadkosten aanvaard.
- Elke partner zal alle stukken tot staving van de gedane kosten in het kader van het project ter beschikking van het Rekenhof bewaren gedurende een periode van zeven (7) jaar na oplevering van de projectresultaten.
- Elke partner blijft eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten die worden behaald in het kader van de uitvoering het Project maar geven onder een Creative Commons licentie aan de andere Begunstigden en aan het Kenniscentrum Mediawijsheid en IMEC vzw de toestemming om hun werk te vertonen, op te voeren, te distribueren, verspreiden, en met anderen te delen, maar beperkt tot niet-commerciële doeleinden (CC BY-NC-SA 3.0). In geen geval kan een (ex-)partner of een medewerker daarvan beroep doen op zijn of haar intellectuele eigendomsrechten op een onderdeel van de projectresultaten om het gebruik en de verspreiding van de gehele projectresultaten tegen te houden of aan banden te leggen.
- Bij elk gebruik door een partner van een projectresultaat en bij elke publieke mededeling daarover zal steeds worden verwezen naar het project en naar de steun die van het Kenniscentrum Mediawijsheid, IMEC vzw en de Vlaamse Gemeenschap werd ontvangen.
- De verbintenis van elke partner om haar taken in het project uit te voeren zal voor die partner geen resultaatsverbintenis inhouden, maar een inspanningsverbintenis. Elke partner is en blijft volledig en uitsluitend aansprakelijk voor de goede uitvoering van het overeengekomen project en voor de schade die door haar aan derde partijen wordt veroorzaakt in het kader van de uitvoering daarvan of door het gebruik van de projectresultaten. Daarom zal de partner die door een derde partij zou worden aangesproken een verhaalrecht hebben op de andere partner in zoverre de aanspraak van de derde partij op een fout en/of nalatigheid van de andere partner is gestoeld.
- De interpretatie, toepassing en wijziging van dit reglement komt uitsluitend toe aan het Dagelijks Bestuur van het Kenniscentrum Mediawijsheid.