Ouders en Google wijzen kinderen en jongeren de weg
Kinderen en jongeren op zoek naar informatie. Hoe pakken ze het aan?
Kinderen tussen 8 en 11 jaar doen in eerste instantie beroep op hun ouders als ze informatie nodig hebben. Zij geven aan daar de beste informatie te vinden. Vanaf 12 jaar is google over het algemeen de eerste plaats waar ze hun zoektocht aanvatten én waar ze de beste informatie denken te vinden. Toch blijven ook de ouders als informatiebron voor jongeren vanaf 12 een sterke tweede plaats innemen. Dit zijn de voornaamste conclusies van het onderzoek Infoscan dat de Hogeschool Gent in opdracht van De Ambrassade uitvoerde. De resultaten werden gisteren voorgesteld op een studiedag in Gent waar ook Mediawijs.be enkele workshops rond informatie- en beeldgeletterdheid organiseerde.
Kinderen en jongeren botsen regelmatig op vragen. Welke studierichting wil ik kiezen? Wat moet ik doen als ik gepest word? Hoe ga ik om met mijn verliefdheid? Tegenwoordig is informatie in overvloed aanwezig en toegankelijk met een paar muisklikken. Dé vraag is dan ook hoe kinderen en jongeren met deze informatiestromen omgaan. Zijn kinderen en jongeren voldoende informatiegeletterd? De Hogeschool Gent bracht in opdracht van De Ambrassade het informatienetwerk en de zoekstrategieën van kinderen (8-11), tieners (12-15) en jongeren (16+) in kaart.
Zoekstrategieën ontwikkelen
Het onderzoek wijst uit dat hoe ouder men wordt, hoe meer informatiebronnen men rond een specifiek onderwerp raadpleegt. Terwijl kinderen vooral exploreren en uitproberen, weten jongeren veel beter welke infobronnen ze rond specifieke thema’s moeten aanspreken. Kinderen en jongeren ontwikkelen zoekstrategieën doorheen de tijd.
Ouders als expert
Kinderen en jongeren starten hun zoektocht naar informatie binnen hun onmiddellijke omgeving. Kinderen tussen 8 en 11 jaar gaan over het algemeen in eerste instantie bij hun ouders op zoek naar informatie. Daarnaast vinden ze de info die ze van de ouders krijgen doorgaans ook het meest betrouwbaar. Voor tieners en jongeren blijven ouders de tweede belangrijkste informatiebron, na de digitale infobronnen. Ouders hebben dus een niet te onderschatten invloed op vlak van informatie.
Online zoekgedrag
Het internet wordt dagelijks geraadpleegd voor heel uiteenlopende zaken. Google is als toegangspoort naar informatie ontzettend populair. In 6 op de 10 gevallen waarbij kinderen op zoek gaan naar informatie, gaan ze ondermeer via google op zoek. Bij jongeren stijgt dit tot 8 op 10 keer. Toch melden de jongeren uit het onderzoek dat het niet altijd eenvoudig is om iets te vinden in het grote digitale aanbod. Daarnaast geven kinderen, tieners en jongeren aan dat de informatie op sommige websites niet op hun maat is geschreven. Als het gaat om betrouwbaarheid van bronnen, vinden kinderen hun sociaal netwerk vaak geloofwaardiger dan het internet. Digitale bronnen worden niet alleen kritischer bekeken, maar ook als minder betrouwbaar beoordeeld dan gedrukte media.
Meer weten over het onderzoek? Het volledige onderzoeksrapport vind je op de website van Jeugdinfotheek.