Onderzoek personalisatie zoekresultaten Google

Nieuws

Onderzoek personalisatie zoekresultaten Google

De informatie die op Google verschijnt is niet voor iedereen gelijk. Google is al een aantal jaren bezig met het personaliseren van zoekresultaten. Mensen die dezelfde zoekterm ingeven, zullen daarom vrijwel nooit dezelfde websites bovenaan zien staan. Zelfs als je niet ingelogd bent, slaagt Google erin om je zoekresultaten te personaliseren. Deze personalisatie zorgt voor een vertekening van de zoekresultaten.

Nina Noyez, masterstudente Nieuwe Media & Maatschappij aan de Universiteit Gent doet onderzoek naar de personalisatie van zoekresultaten door Google. In haar thesisonderzoek wil ze analyseren in welke mate jouw zoekresultaten vertekend worden door de personalisatie van Google. 

Hoe kan je helpen?

Door deze vragenlijst in te vullen en mee te doen aan het vervolgonderzoek via de link onderaan! De vragenlijst peilt naar jouw computer- en Googlegebruik en vraagt ongeveer 5 à 10 minuten van je tijd.

Voor het vervolgonderzoek is ze op zoek naar mensen die bereid zijn een klein programma op hun vaste computer of laptop te installeren. Dit programma zal dan automatisch een aantal zoekopdrachten uitvoeren om dan te berekenen hoeveel % van jouw zoekresultaten gepersonaliseerd worden door Google.

Zou je graag weten hoe jouw zoekresultaten worden aangepast door deze personalisatie? Doe dan mee aan dit onderzoek en klik op de deze link! 

Je gegevens worden volledig anoniem en strikt vertrouwelijk verwerkt.

Iedereen die deelneemt aan het onderzoek maakt bovendien kans op één van onderstaande prijzen:

1. Koffie voor twee bij Pain Quotidien
2. Fnac-bon
3.Lunch voor twee bij Balls & Glory   

Voor vragen over dit onderzoek kan je Nina Noyeze contacteren via e-mail