Nieuwe Veldstudie Mediawijsheid

Nieuws

Nieuwe Veldstudie Mediawijsheid

Het mediawijsheidsveld is een breed veld van actoren verspreid over verschillende sectoren en beleidsterreinen. Uit de meeste recente veldtekening van de sector blijkt dat heel wat actoren in Vlaanderen zich inzetten om kinderen, jongeren en volwassenen op tal van manieren mediawijs te maken. Mediawijs.be beoogt, samen met consortiumpartner Cemeso (VUB), de in 2012 uitgevoerde veldtekening verder uit te breiden en te actualiseren. De actuele veldtekening van alle mediawijsheidsinitiatieven in Vlaanderen en Brussel kan u vanaf januari 2014 via een online interactieve kaart op de website van Mediawijs.be raadplegen.

Mediawijsheid in Vlaanderen

Uit onderzoek van HIVA-KULeuven en Cemeso-VUB blijkt dat in 2012 talrijke organisaties in Vlaanderen werken aan de ontwikkeling van mediawijsheid rond één of meerdere aspecten: “Niet minder dan 122 organisaties zijn actief rond mediawijsheid en dit in verschillende beleidsdomeinen gaande van jeugd, armoede en maatschappelijke integratie, onderwijs, cultureel werk, erfgoed  tot de gamingindustrie. Daarnaast ondernemen ook enkele grote mediabedrijven (zoals productiehuizen, tv-zenders en telecombedrijven) een aantal initiatieven om mediawijsheid te stimuleren.”

Online interactieve kaart

Hoewel deze veldstudie niet alle organisaties in kaart brengt, geeft dit aantal een eerste beeld van de omvang van deze sector. Mediawijs.be en consortiumpartner Cemeso-VUB willen daarom de in 2012 uitgevoerde veldtekening verder uitbreiden en actualiseren. Het doel is om alle actoren in Vlaanderen en Brussel, zowel koepels, expertise-organisaties, individuele spelers als lokale spelers die werken rond één of meerdere aspecten van mediawijsheid, in kaart te brengen. Met mediawijsheid wordt bedoeld: het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee mensen zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een gemediatiseerde samenleving. Nadien zullen de gegevens (gedeeltelijk) weergegeven worden via een online interactieve kaart waarbij men gericht kan zoeken op mediawijze organisaties, hun aanbod en projecten. Deze mediawijsheidskaart kan men vanaf januari 2014 op de website van Mediawijs.be raadplegen.

Veldstudie Mediawijsheid

Heeft uw organisatie een mediawijs aanbod? Biedt u toegang tot bepaalde media? Kunnen mensen bij uw organisatie terecht om zelf media te maken? Gunt u jongeren of volwassenen een blik achter de schermen of leert u hen kritisch omgaan met media-inhouden? Is er in uw gemeente een openbare computerruimte? Biedt u vormingen, lezingen of studiedagen aan? Ontwikkelt u lespakketten of brochures? Mediawijs.be en consortiumpartner Cemeso-VUB willen een zo exhaustief mogelijk beeld krijgen van alle mediawijsheidsspelers, wie welke initiatieven onderneemt en op welke aspecten van mediawijsheid men actief is. De inbreng van de gegevens van alle organisaties en initiatieven zijn enorm belangrijk. Door het invullen van deze vragenlijst werkt u niet alleen mee aan een uitgebreide veldbeschrijving, maar krijgt u ook de kans om uw organisatie op onze website in de schijnwerpers te zetten.

Mediawijs.be hoopt alvast op uw medewerking!

Praktische informatie

Het webformulier waar u voor uw organisatie een persoonlijke fiche kan invullen, kan u via deze link terugvinden. Het gaat om 24 vragen waarvan een groot deel meerkeuze. Het invullen neemt niet meer dan 15 minuten in beslag. De antwoorden worden tegen uiterlijk 31 oktober verwacht.

Kent u een mediawijze organisatie? Breng hen alvast op de hoogte van de nieuwe veldtekening.

Ondertussen kan u het meest recente overzicht van de sector hier terugvinden.