Nieuwe beheersovereenkomst voor promoten mediawijsheid

Nieuws

Nieuwe beheersovereenkomst voor promoten mediawijsheid

Op voorstel van minister van Media Sven Gatz heeft de Vlaamse Regering vandaag de nieuwe driejarige beheersovereenkomst (tot 2017) met het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid goedgekeurd. Met deze nieuwe beheersovereenkomst wil minister Gatz iedereen stimuleren om slim en bewust om te gaan met media.

Nooit was de impact van media op ons dagelijkse leven immers zo ingrijpend. Vandaag beschikt quasi iedereen over een brede waaier aan media, toepassingen, mogelijkheden en uitdagingen. Met het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid wil Vlaamse minister Sven Gatz burgers, jong en oud, ondersteunen om op een bewuste, kritische en effectieve manier met media aan de slag te gaan. 

Sven Gatz: “Technologie evolueert razendsnel, dat geldt voor zowel klassieke als sociale media. Cyberpesten, online privacy en gaming zijn slechts enkele van de actuele thema’s waarover het kenniscentrum informatie en vorming aanreikt. Daarom stond ik erop dit initiatief meer slagkracht te bezorgen.”

Het Kenniscentrum Mediawijsheid heeft de afgelopen jaren al verschillende leerrijke projecten op poten gezet. Vorig jaar hebben ze o.m. het boek Mediawijs Online, jongeren en sociale media gelanceerd, de ‘EHBO-Kit privacy & sociale media’ mee verspreid en een affiche met tien tips om anoniemer te surfen ontworpen. Op die korte periode werden er meer dan 800 van deze informatieve affiches besteld. Dit jaar sloeg het kenniscentrum de handen in elkaar met Childfocus om de ‘Safer Internet Day’ onder de aandacht te brengen. Scholen kregen de kans om naar ‘Disconnect’ te kijken, een film die een goede opstap biedt om over de valkuilen van sociale media te discussiëren.

Mediawijs.be, de website van het kenniscentrum, biedt ondersteuning aan ouders, jeugdwerkers, leerkrachten, bibliotheekmedewerkers, jeugdwerkers en socio-culturele werkers, maar zal zich nu ook meer naar het brede publiek moeten richten. Daarnaast zal het kenniscentrum ook actief inzetten op het coördineren en stimuleren van samenwerkingsverbanden tussen het werkveld, de media-industrie en onderzoekscentra. Samen kunnen ze, elk vanuit hun expertise, innovatieve praktijken ontwikkelen om mediawijsheid te bevorderen.