Monitor Jeugd en Media 2015: grote verschillen in mediagebruik tussen Nederlandse jongeren

Nieuws

Monitor Jeugd en Media 2015: grote verschillen in mediagebruik tussen Nederlandse jongeren

Jongeren van lagere onderwijsniveaus lijken in Nederland minder te profiteren van voordelen die media kunnen bieden voor schoolprestaties dan andere jongeren. Bij hogere onderwijsniveaus zetten jongeren media functioneler in, maar ze laten zich er tegelijkertijd meer door afleiden. Dit blijkt uit de Nederlandse Monitor Jeugd en Media 2015 van Kennisnet en Mediawijzer.net. Het volledige rapport kan je hier terugvinden.

Enkele opvallende onderzoeksresultaten
  • 99% van de 13-18 jarigen heeft een mobiele telefoon (meestal een smartphone) en van de 10-12 jarigen heeft 78% er een.
  • Meisjes zijn geïnteresseerder in de sociale functies van media dan jongens en lijken meer last te hebben van de druk die deze media op kunnen leggen.
  • Jongeren van 13-18 laten zich vaker bewust afleiden dan jongere kinderen (door berichtjes te sturen, filmpjes te kijken of sociale media te gebruiken).
  • Slechts 11% van de respondenten vindt school-apps net zo goed en mooi als de apps en games die ze privé gebruiken. School-apps zijn vaak niet meer dan 'boeken achter glas'.
  • Whatsapp, Facebook en Instagram zijn dé levensaders voor jongeren, maar ze geven nog steeds de voorkeur aan face-to-face contact.
  • Hooguit eenderde van de ouders doet volgens de respondenten aan actieve mediaopvoeding (regels afspreken, afspraken maken, commentaar geven op media-uitingen).
  • Áls ouders aan (actieve) mediaopvoeding doen, focussen ze vooral op de risico's, en besteden ze minder aandacht aan de kansen en het plezier die media kunnen bieden.
Enkele conclusies
  • De meeste jongeren maken bewust gebruik van digitale media afhankelijk van het doel: vrije tijd, persoonlijke ontwikkeling of schoolwerk.
  • Er zijn grote verschillen in mediagebruik tussen jongeren van verschillende leeftijden, onderwijsniveaus en geslacht.
  • Meisjes gebruiken sociale media consequent meer om school- en huiswerk samen met klasgenoten te maken dan jongens.