Mediawijsheidsmarkt 2013

Nieuws

Mediawijsheidsmarkt 2013

Op 23 mei 2013 vond voor de 5e keer de Mediawijsheidsmarkt plaats bij het Hilversumse Beeld en Geluid. Mediawijzer.net organiseert de markt naar jaarlijkse gewoonte om netwerkpartners, professionals en andere geïnteresseerden op het gebied van mediawijsheid met elkaar in contact te brengen en te inspireren. Het was een dag boordevol inspirerende initiatieven, pitches en enthousiaste aanwezigen. De medewerkers van Mediawijs.be woonden de Mediawijsheidsmarkt bij. 

Mediawijsheid in ontwikkeling

De media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en actief en bewust gebruik van media hoort hierbij. Om deel te nemen aan onze gemediatiseerde samenleving moet je dus mediawijs zijn. Het mediawijsheidsveld is volop in ontwikkeling. 

"Als het om kennis gaat, staat de wereld nooit stil. Dat geldt ook voor mediawijsheid."
(Jan Müller, algemeen directeur van Beeld en Geluid)

En dat bleek ook tijdens de mediawijsheidsmarkt. De bezoekers kregen een blik op de nieuwste initiatieven die werden getoond en gepitcht. Met 300 bezoekers, 30 stands, 21 pitches en meer dan 550 verstuurde tweets, was de Mediawijsheidsmarkt 2013 de grootste tot nu toe.

Mediawijsheidsmarkt en Pitches

De markt is een inspirerende ontmoetingsplek waar mediawijze organisaties hun initiatieven, producten of diensten op vlak van mediawijsheid kunnen voorstellen aan de vele bezoekers. De aanwezigen konden zich inspireren en volop ontdekken welke trends en ontwikkelingen op gebied van mediawijsheid spelen, meer informatie krijgen, kennis wisselen en netwerken. Naast de markt werden er ook een aantal pitchsessies georganiseerd. Tijdens de pitchsessies werd er aan de bezoekers in 4 minuten per pitch uitgelegd wat een bedrijf of project/product inhoudt. 

Mediawijzer.net

Mediawijzer.net heeft in Nederland een vergelijkbare rol als Mediawijs.be in Vlaanderen heeft. Het doel van Mediawijzer.net is om met de aangesloten organisaties een toename in mediavaardigheden van alle burgers in Nederland te realiseren en bij te dragen aan een bewuste, kritische en actieve houding en mentaliteit van burgers en instellingen in de gemediatiseerde samenleving. Mediawijzer.net doet dat op de volgende manieren: het lanceren van campagnes met een specifiek thema, het onderhouden van een website waarop informatie over mediawijsheid en activiteiten van netwerkpartners wordt aangeboden, het uitvoeren van onderzoek naar aspecten van mediawijsheid en een stimuleringsregeling waarop netwerkpartners zich kunnen inschrijven.

Meer info over de Mediawijsheidsmarkt kan u hier terugvinden.