Mediawijs.be stelt voor...
Media spelen een belangrijke rol in onze samenleving. Door het toenemende gebruik van (digitale) media wordt mediawijsheid steeds meer een basisvoorwaarde om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen. Maar het is niet voor iedereen even vanzelfsprekend om mee te gaan in het digitale verhaal. Mensen met een functiebeperking, mensen in armoede,...ervaren verschillende drempels.
Daarom lanceerde Mediawijs.be een projectoproep voor innovatieve projecten op maat van specifieke kansengroepen zoals mensen met een functiebeperking, mensen in armoede, werklozen, laaggeschoolden en ouderen. De geselecteerde projecten worden tijdens de iMinds conferentie voorgesteld. Ze tonen aan hoe men op een creatieve en unieke manier mensen met een functiebeperking kritisch en bewust kan leren omgaan met media.
Mediawijs.be wil iMinds’ onderzoekers en conferentiebezoekers laten kennis maken met vier innovatieve mediawijsheidsprojecten op maat van deze specifieke kansengroepen. Deze projecten moeten de mogelijkheden weerspiegelen voor de industrie om in samenwerking met het middenveld innovatieve mediawijsheidsprojecten uit te bouwen. Samen kunnen ze immers, elk vanuit hun expertise, bruggen slaan en sterke projecten opzetten om mediawijsheid te bevorderen.
Hit the City
"Hit the City" is een online stadsspel, ontwikddeld door Link in de Kabel, Carabas/Tinctuur en Vliegwerk. Het spel richt zich op maatschappelijk kwetsbare jongeren (vanaf 14 jaar) en daagt hen uit na te denken over het gebruik van sociale media en hun online identiteit. Hit the City werd ontwikkeld met een en voor jongeren in de Leuvense Ridderbuurt, maar het draaiboek en technische hulpmiddelen (website) zijn open source en makkelijk in andere contexten te integreren. Meer info kan je hier terugvinden.
Mediawijze Verhalen
"Mediawijze Verhalen is een samenwerking tussen Digitaal.Talent@Gent, Strategische Projectenorganisatie Kempen en Storycatchers. Ze werken samen met mensen in armoede die al gebruik maken van digitale media. In een kort filmpje vertellen zij hoe computer of internet hun leven makkelijker hebben gemaakt. Via de 'mediawijze' verhalen uit dit project willen we mensen in armoede tonen dat digitale media wel degelijk ook voor hen interessant zijn, en hen motiveren om hiermee aan de slag te gaan. Organisaties die werken met mensen in armoede kunnen de filmpjes gebruiken om met hun publiek over digitale media in dialoog te gaan. Bij de filmpjes hoort ook een handleiding met tips en methodieken om met de filmpjes aan de slag te gaan. Meer info kan je hier terugvinden.
Sharing is Caring? Care to share
[ew32] ontwikkelt met haar partners Stad Brugge, GoogleServe en Mediawijs.be de Serious Urban Game “Sharing is Caring.Care to Share.” Met deze Serious Urban Game wordt op innovatieve manier ingezet op de thema’s “online privacy” en “deelgedrag”. Met en voor jongeren uit de 2e en 3e graad BUSO-onderwijs (OV3) wordt de Serious Urban Game creatief, actief en participatief gecreëerd. [ew32] wil jongeren uit het BUSO op een playful way bewust maken over hun online deelgedrag en de impact hiervan. Met mobiele communicatietechnologieën wordt dit serieuze thema aangesneden in een urban context . Challenges, missies, competitions, levels en rewards vormen de hoofdingrediënten van dit spel. Meer info kan je hier terugvinden.
Sjarabang TV
“SJARABANGTV" is een project van Sultan Sushi, Thomas More en SJARABANG vzw. SjarabangTV is een online tv-kanaal en leertraject voor mensen met beperkingen dat webisodes uitzendt. De webisodes worden samen met de doelgroep en onder supervisie van Sultan Sushi geproduceerd door Thomas More. Via korte, opeenvolgende webisodes vertelt de doelgroep over zichzelf en Sjarabang en worden verschillende vaardigheden aangescherpt, zoals techniek, creativiteit, analyse en reflectie. Er wordt een productiebijbel ontwikkeld die achteraf relevant kan zijn voor allerhande organisaties die voor deze doelgroep projecten ontwikkelen. Meer info kan je hier terugvinden.
Benieuwd naar deze mediawijze projecten? Bekijk dan zeker onderstaand filmpje.