Mediageletterdheid in Europa: 12 inspirerende projecten
Na bijna vijf jaar gewerkt te hebben op het gebied van media educatie, na het lezen van honderden projecten die tot doel hebben het niveau van mediageletterdheid in Europa te verhogen, na tientallen van hen te bezoeken en geïnspireerd te worden door hun energie en toewijding, besliste de Evens Foundation dat het tijd was om een podium te creëren voor een selectie van deze goede praktijken.
Om deze Engelstalige publicatie een solide basis kunnen geven werd er eerst bijkomstig onderzoek gedaan om er zeker van te zijn dat de geselecteerde projecten aan vereiste standaarden voldoen en dat al het gewonnen materiaal op een betrouwbare wijze zou worden weergegeven. Hiervoor werd de hulp van Susanne Eggert van het JFF – Institute for Media Research and Media Education ingeroepen, de vorige laureaat van de Evens Prijs voor Media Educatie. Om de gezamenlijke kennis te vergroten werd er ook een adviesgroep geïnstalleerd die samengesteld was uit experten mbt mediageletterdheid uit verschillende EU landen: Dag Asbjørnsen, beleidsmedewerker Media van de Europese Commissie (Norwegen), Evelyne Bevort, adjunt-directeur van Clemi (Frankrijk), Kathrin Demmler, directeur van het JFF – Institute for Media Research and Media Education (Duitsland), Ike Picone, onderszoeksprofessor op het Department Communicatiewetenschappen van de VUB (België), Ida Pöttinger, voorzitter van de Associatie voor Media Educatie in Duitsland (GMK) and Patrick Verniers, afdelingshoofd van de Masteropleiding Mediageletterdheid van IHECS (Brusselse school voor journalistiek en communicatie) (België).
Deze adviesgroep hielp de Evens Foundation niet enkel met de finale selectie van de 12 projecten; de leden schreven ook een persoonlijke aanbeveling voor elk van deze projecten en een motivering waarom ze werden gekozen en wat ze bijzonder maakt. De projecten in de publicatie moesten, uiteraard, ook aan bepaalde criteria voldoen: ze moesten media gebruiken en streven naar mediageletterdheid, en ze moesten innovatief, duurzaam en vertaalbaar zijn naar andere contexten. Er werd tevens voor gezorgd dat de projecten geografisch goed verspreid waren, en dus werd er slechts maximaal één project per land geselecteerd. Ook werd er gekeken naar zowel goede voorbeelden uit zowel binnen- als buitenschoolse contexten, gericht naar verschillende doelgroepen en gebruik makend van verschillende mediavormen.
Evens Foundation wil hiermee niet beweren dat dit de 12 beste voorbeelden uit Europa zijn, maar wel dat het allemaal goede voorbeelden zijn; ze hebben allen hun specifieke verdienste en verdienen het om onder de aandacht te worden gebracht. Hoe meer ze zelf betrokken geraakten met de projecten en de mensen die er achter zaten, begonnen ze steeds meer een plek op te eisen in ons hart. Ze geraakten ook steeds meer overtuigd van het belang om deze variëteit aan goede Europese mediageletterdheid projecten te delen met een zo ruim mogelijk publiek.
Bekijk hier de publicatie:
Dit artikel is van de Evens Foundation. Raadpleegbaar via http://www.evensfoundation.be/nl/programmas/media/publicatie-mediageletterdheid-europa
