Lespakket Recht op afbeelding
Het gebruik van allerlei vormen van beeldmateriaal evolueert razendsnel. Tegenwoordig hebben veel mensen steeds een camera op zak… de smartphone! Maar niet alleen het fotograferen en filmen is vanzelfsprekend geworden, ook het verspreiden van dit beeldmateriaal was nooit zo eenvoudig: sociale netwerksites, apps zoals Snapchat, Youtube, … alle zijn ze gericht op het delen van informatie en beeldmateriaal. Deze razendsnelle evolutie heeft zowaar iedereen overdonderd en onze levenswijze en samenleving grondig veranderd. Vroeger communiceerde men hoofdzakelijk met woorden. Nu worden we vooral overstelpt met razendsnelle beelden over van alles en nog wat, over onszelf, onze kinderen, onze familie, onze sportclub, onze school, onze klas.
Maar vormt deze evolutie geen gevaar voor onze privacy? Kunnen we weigeren om gefilmd te worden, kunnen we verbieden dat beeldmateriaal over ons verspreid wordt, of worden we gedwongen om mee te gaan in de hype van het online delen van beeldmateriaal?
Het lespakket recht op afbeelding (doelpubliek 2e en 3e graad secundair) biedt een antwoord op deze vragen. De les rond “recht op afbeelding” vormt de kern van dit lespakket. In deze les wordt aan de leerlingen duidelijk gemaakt dat het feit dat het maken en verspreiden van kwaliteitsvol beeldmateriaal tegenwoordig eenvoudiger dan ooit te voren is, niet wil zeggen dat alles zomaar gefilmd/gefotografeerd en vervolgens online gedeeld mag worden. Hierbij ligt de focus op dagdagelijkse voorbeelden uit de leefwereld van jongeren: van het nemen van selfies tot het filmen van scoutsfuiven. Bijgevolg zal niet alles wat er te zeggen valt over het maken en gebruiken van beeldmateriaal, behandeld worden.
Dit lespakket heeft als doel om op een positieve manier bij te dragen aan een bewustere en privacyvriendelijkere attitude rond het maken en gebruiken van beeldmateriaal bij kinderen en jongeren. De moderne technologie met de mogelijkheid tot het op eenvoudige manier maken en delen van kwaliteitsvol beeldmateriaal biedt ontelbare boeiende mogelijkheden en toepassingen. We hopen dan ook dat kinderen en jongeren ermee vertrouwd raken en er, zich bewust van en met respect voor hun privacy en die van anderen, gebruik van kunnen maken.
De realisatie van dit lespakket is het resultaat van de vruchtbare samenwerking tussen het ‘ik beslis’-team van de Privacycommissie en CHIPS vzw. Dankzij de unieke combinatie van de kennis, ervaring en vaardigheden van beide organisaties zorgt dit lespakket voor een kennismaking met het recht op afbeelding aan de hand van voorbeelden en lesmethoden op maat van leerkracht en leerlingen.
Het lespakket en bijhorend lesmateriaal is GRATIS beschikbaar op de ‘ik beslis’-website en op Klascement. Er is ook een bij het lespakket aansluitende folder rond het recht op afbeelding ontworpen. Deze is eveneens GRATIS te downloaden via de ‘ik beslis’-website. Exemplaren op papier kunnen aangevraagd worden via e-mail.