Laureaten M-Awards 2019 zijn bekend
Mediawijs reikt voor de vierde keer op rij de M-Awards uit. De M-Awards zullen uitgereikt worden op 26 september 2019 tijdens de startdag van Mediacoach om 16u00 tot 16u45 in De Markten (Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel, 15 min stappen van Station Brussel Centraal). Met de uitreiking van de M-Awards wil Mediawijs mediawijze initiatieven in Vlaanderen meer zichtbaarheid geven.
Er worden dit jaar vijf M-Awards uitgereikt:
- Mediawijs Beleid: hieronder verstaan we een sociaal mediabeleid, privacypolicy binnen je organisatie, e-loket, …
- Mediawijze Mediaproductie: hieronder verstaan we een programma, game, video, website van een bedrijf of organisatie.
- Mediawijs Onderzoek: onder onderzoek verstaan we: onderzoeksmonitor, onderzoeksproject, onderzoeksresultaat.
- Mediawijs Schoolproject: hieronder verstaan we projecten die een school rond mediawijsheid heeft opgezet.
- Mediawijs Educatief project: hieronder verstaan we vormingen, educatief materiaal, rondleidingen … van bedrijven, sociaal-culturele organisaties, …
De M-Awards werden gekozen door een onafhankelijke jury die bestond uit Jan De Craemer (Departement Onderwijs), Michel Walrave (Prof. Dr. MIOS Universiteit Antwerpen), Leo Van Audenhove (imec-SMIT-VUB en Directeur Mediawijs), Cédric Courtois (KUL), Wouter De Meester (Digisaurus), Jonathan Van de Velde (MediaNet Vlaanderen), Karen Vos (Digipolis), Pieter Duysburgh (Digipolis) en Sara De Jaeghere (Leerkracht Secundair Onderwijs).
Programma Uitreiking
16u00: Onthaal
16u15: Uitreiking M-Awards - Sofagesprek
16u45: Feestelijke afsluiter
Wanneer? 26 september 2019
Waar? De Markten (Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel, 15 min stappen van Station Brussel Centraal)
Inschrijven? Iedereen is welkom, maar gelieve vooraf wel een mailtje te sturen naar sanne.hermans@mediawijs.be
Laureaten 2019 (in alfabetische volgorde)
- De Kijkwijzer Een mediawijs ontwerp voor iedereen - VZW De Kade
VZW De Kade ondersteunt mediawijze initiatieven. Met dit project willen mediacoaches Liesbet Bradt en Leen Nevens concreet aangeven wat anders kan en hoe dit moet gebeuren wat media betreft naar bijzondere doelgroepen. De Kijkwijzer ‘Een mediawijs ontwerp voor iedereen’ is een concrete criterialijst die kan worden gebruikt om bestaande en toekomstige (preventie)tools / educatieve pakketten / media / … aan af te toetsen.
- De Aprilvissers - LINC vzw
Wat ons betreft alle informatie die op onze website of die van de campagne te vinden is. Daarnaast hebben we ook draaiboeken voor deelnemers en een evaluatiedossier die we gerust willen delen.
https://www.aprilvissers.be/
- Dodona - UGent
Dodona (dodona.ugent.be) is een online leeromgeving om te leren programmeren. Het platform ondersteunt verschillende programmeertalen en wordt gratis ter beschikking gesteld van scholen als ondersteuning voor hun programmeerlessen.
https://dodona.ugent.be
- Enter Escape - Link in de Kabel
Enter Escape, een spel van Link in de Kabel ism De Aanstokerij maakt van kinderen en jongeren die hun eerste online stappen zetten vaardige internauten. Enter Escape is een mediawijs spel in de vorm van een escape game waarbij fysieke elementen en digitale uidagingen hand in hand gaan. Samen gaan kinderen en jongeren aan de slag om het internet te redden van de duistere krachten van Hackerina. Spelenderwijs krijgen de deelnemers inzicht in de kansen van online media en de nodige vaardigheden om er maximaal gebruik van te maken mét oog voor de risico’s en gevaren zoals oa. sexting, online haatspraak, het doorgeven van gegevens, cyberpesten …
http://www.lidk.be/projecten/index.php#enterescape
- H'@ppyhour Afterwork Drink - Pop-app Festival
H'ppyhour afterwork - Pop-app festival is een praktijkvoorbeeld waarin aangetoond wordt hoe je van onderuit bij de leerkrachten de nodige ondersteuning kan bieden en dit binnen een duidelijk gestructureerd kader kan laten groeien. Het initiatief stimuleert het correct en weloverwogen gebruik van nieuwe media op een pedagogisch verantwoorde manier met een duidelijke meerwaarde op de klasvloer. Het stelt beleidsmakers ook in staat een zicht te krijgen op de noodzakelijke wensen om hun visie vorm te geven en op een duurzame manier aan pedagogische ICT ondersteuning te doen.
- Idealic - imec-smit-vub
Het project is volledig ingebed in het digitale inclusie onderzoek van SMIT VUB en UCL en draagt op die manier bij tot het inhoudelijk vormgeven van lopende en toekomstige onderzoeksprojecten. De brede verspreiding van de beleidsaanbevelingen en de resultaten van het onderzoek leidt hopelijk tot een trickle-down-effect bij digitale inclusie initiatieven en beleidsmedewerkers op federaal, regionaal en lokaal niveau. Verschillende entiteiten gingen in de loop van het project reeds met de resultaten aan de slag (Stad Gent, Stad Antwerpen, SERV, CIBG...). Verwacht wordt dat deze trend zich verder zet.
www.idealic.be
- Keuzevak media(wijs)
In het vak media komt mediawijsheid op een interactieve en creatieve manier aan bod en dit aan de hand van nieuwe (digitale) media. We willen in het vak media verantwoord mediagedrag stimuleren bij leerlingen via projectwerk en positieve insteek. Via mediawijze thema's gaan leerlingen dus aan het werk met nieuwe media. Het vak wordt gegeven door een multidisciplinair leerkrachtenteam met als motto 'The sky is the limit!'.
www.sigo.be
- Mediahelden
Wij zijn een kleine gemeentelijke basisschool in het Pajottenland. Voor het project ben ik vanuit de eigen klaspraktijk vertrokken om een hele school te inspireren. Het 6de leerjaar heeft in dit project als het ware een labofunctie. Zij zijn de mediahelden van de school. Zij zullen a.d.h.v. acties in verschillende klassen media aanbrengen. Bij die opdrachten fungeren zij als het ware als mediacoaches. Jongere leerlingen worden nieuwsgierig gemaakt, leerkrachten proeven van mediawijze tools om in de eigen klaspraktijk in te zetten. Een peer-benadering op niveau van leerling-leerling én leerling-leerkracht.
https://mediawijsopschool.blogspot.com/
- Privacyapplicatie - Liga voor Mensenrechten
De Liga voor Mensenrechten bouwt aan een vrije en open samenleving waarin mensenrechten er zijn voor iedereen. In zo een samenleving is privacy een belangrijk gemeenschappelijk goed. Onze privacy applicatie is een online chatapplicatie waarbij mensen worden geïnformeerd over de grote hoeveelheden persoonlijke gegevens die de overheid over ons verzamelt. De overheid verzamelt, niet zelden onder het mom van antiterreurmaatregelen, meer data dan je lief is (volgens ons).
https://stem.mensenrechten.be/privacy_app
- Sakawa - Fonk vzw
Eenzame knappe dame zoekt een geliefde via Facebook. Ze zou wat graag bij je op bezoek komen maar heeft helaas een beetje geld nodig om een nieuw visum aan te vragen. Deze vorm van internetfraude bestaat al lang, meer nog: voor heel wat jonge mensen in Ghana is het hun enige weg uit de armoede. Voor zijn debuutfilm keert de Belgisch-Ghanese filmmaker Ben Asamoah terug naar zijn thuisland en laat hij je kennis maken met de mensen achter de mails. Dalton Distribution & JEF ontwikkelde een filmwijs lespakket rond de 'Beste Belgische Documentaire 2019' (DOCVILLE).
https://professionals.jeugdfilm.be/nl/film/sakawa, http://sakawa-film.be/
- STAR - Child Focus
De tool STAR is een online pedagogische tool en heeft als doelstelling om een veilig en verantwoord internetgebruik bij jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) te bevorderen. STAR biedt leerkrachten en begeleiders ondersteuning omtrent online risico’s bij jongeren met ASS en een concreet online platform op hetwelk ze samen met de jongeren aan de slag kunnen gaan.
https://www.childfocus-star.be/
- Squeeze - JES
SQUEEZE is een methode en een serious game van JES vzw over online identiteit met een vaste duur van 100 minuten. Concreet testen tieners van 11 tot 13 jaar oud individueel het prototype van het nieuwe online-platform ‘Squeeze’ op tablets of laptops uit, om vervolgens op basis van hun feedback en specifieke situaties in groep of klasverband te reflecteren over hun gedrag online en het gebruik van sociale media.
squeeze.jes.be
- Tablet4specials - UC Leuven Limburg
Ook personen met een ernstig meervoudige beperking (EMB) hebben recht op participatie in een digitale samenleving (digitaal burgerschap). De toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van tablets en bijhorende apps opent voor deze groep heel nieuwe perspectieven. In 2016 ontwikkelde de expertiselijn Digitale Inclusie op vraag van Mediawijs.be een tablet voor mensen met een EMB en met het project ‘Tablet4Specials’ wordt de verdere implementatie hiervan ondersteund. De tablet bundelt enerzijds niet-talige apps die gebruikt kunnen worden om dagelijkse activiteiten te ondersteunen, anderzijds bevat deze een handleiding voor begeleiders of ouders om met de tablet en de apps om te gaan. Dit project biedt een leer- en ervaringstraject aan voor personen met een EMB, hun begeleiders en/of ouders, en zal via professionalisering begeleiders van deze mensen uitdagen om met de tablet aan de slag te gaan binnen dagelijkse activiteiten via de ontwikkeling van een aantal methodieken.
www.ucll.be/R&E