Je kind op Snapchat, je rol als ouder
Je hoeft het ouders niet te vertellen: jongeren besteden heel wat tijd aan sociale media op hun smartphone. Wat zij daar juist mee doen, is en blijft voor hun ouders een raadsel. Zij zitten met heel wat vragen en zorgen. Toch vinden jongeren dat ouders een belangrijke rol spelen. Dat blijkt uit onderzoek van Mediawijs.be naar de rol van ouders in het digitaal mediagebruik van jongeren (12-18 jaar). Mediawijs.be legde de belangrijkste bezorgdheden van ouders naast de cijfers van Apestaartjaren 6.
Tram Snapchat gemist?
Voor ouders is het té “zot hoe snel het allemaal gaat”. Ze hebben het gevoel niet mee te zijn met wat hun kinderen op sociale media doen. Via een eigen Facebook account trachten ze toch een “oogje in het zeil” te houden. Liefst 70% van de jongeren is bevriend met zijn ouders op Facebook. Maar zoals uit het Apestaartjaren onderzoek blijkt, is dit verloren moeite. Jongeren gebruiken Facebook al lang niet meer om alles uit hun leven te delen, maar veeleer om te chatten of te communiceren in groepen. De reden? Mama, papa, nonkel, tante en zelfs grootouders kijken mee. Daarnaast vinden jongeren het aanpassen van privacy instellingen op Facebook een vervelende en complexe klus. Hierdoor winnen Snapchat en Instagram aan populariteit.
Jongeren iets bijleren over sociale media, een open deur?
Kunnen ouders de jongeren nog iets bijbrengen over sociale media? Voor vele ouders is het antwoord duidelijk: nee! Eerder omgekeerd, “zij moeten ons helpen”. Maar als we het aan de jongeren zelf vragen zien we een heel ander beeld. Jongeren geven aan dat hun ouders een belangrijke rol spelen wanneer het gaat over het kritisch gebruik van sociale media. Ouders wijzen erop dat Facebookvrienden, Google, etc. niet altijd even onschuldig en betrouwbaar zijn. Ook op technisch vlak bieden ouders vaak een eerste hulp. Nochtans hebben zij het gevoel weinig te weten over sociale media en zijn zich niet bewust van hun belangrijke rol. Zij denken eerder dat jongeren niet luisteren wanneer ze hen goede raad geven.
Ver van mijn bed show
Sexting, cyberpesten, privacy, etc. steeds vaker onderwerpen die negatief in de media komen. De bezorgdheid bij ouders neemt hierdoor toe, maar de grote acties blijven uit. Naast onwetendheid en machteloosheid, is er ook nog een andere reden namelijk de gedachte dat dit niet met hun eigen kind zal gebeuren. Ook “de kat niet bij de melk zetten” is een vaak voorkomende motivatie van ouders om deze onderwerpen te mijden.
Meer ouderlijke betrokkenheid is noodzakelijk
Wat moeten ouders dan wel doen? Het is onmogelijk, en zelfs niet wenselijk, dat ouders alle sociale media van de jongeren gebruiken. Sociale media maakt een belangrijk deel uit van de leefwereld van jongeren, dit erkennen, interesse tonen en ondersteunen is een eerste stap in de goede richting.
Op zoek naar tips?
Mediawijs.be lanceert met meer dan 17 partners tijdens de Digitale Week een website voor ouders rond mediaopvoeding met onder andere tips en advies, een interactieve mediagroeilijn en een test om te achterhalen welk type ouder je bent.