Ingrid Lieten maakt ouderen wegwijs op het internet
Vanmorgen gaf minister van Media Ingrid Lieten samen met Luc Appermont en een e-team van ouderen, het startschot voor de campagne ‘Da’s toch handig, dat internet!’ in het station van Antwerpen-Centraal. Met de campagne wil Ingrid Lieten ouderen laten kennis maken met de voordelen van het internet.
Uit cijfers van 2013 voor Vlaanderen blijkt dat ongeveer de helft van de ouderen tussen 65-74 jaar nog nooit het internet heeft geraadpleegd. Ouderen ondervinden een aantal drempels dat hen ervan weerhoudt online te gaan. Ingrid Lieten: “Eén van de belangrijkste drempels voor ouderen blijkt de perceptie dat het internet niet nuttig is. Toch kan het internet heel wat nuttige voordelen opleveren zoals in contact blijven met familie en vrienden, de weersvoorspellingen op de voet volgen, de vertrekuren van de bus nakijken, recepten opzoeken enzovoort. Vandaar de slogan ‘Da’s toch handig, dat internet’. Ik wil ouderen laten zien hoe het internet hun leven kan vergemakkelijken."
Sinds 2009 voert minister van Media Ingrid Lieten een beleid rond mediawijsheid. “Ik ben erg overtuigd van het belang van een mediawijze samenleving die inzet op de digitale competenties van mensen. Onze digitale samenleving evolueert en heeft enorm veel voor ons in petto. Ik wil iederéén de kans bieden hierin mee te stappen. Onder ‘mediawijsheid’ versta ik de vaardigheden om media actief en ‘wijs’ te kunnen gebruiken. Met deze campagne wil ik ouderen warm maken voor de voordelen die het internet hen kan bieden. Meer dan ooit worden via het internet informatie verdeeld, diverse diensten aangeboden en sociale contacten gelegd. Ouderen die niet online zijn, missen de voordelen die het internet kan bieden als venster op de wereld en als een praktische gids bij kleine, maar ook bij meer complexe vragen en noden.”
“Via een brede communicatiecampagne, wil ik in de eerste plaats de ouderen bereiken die vandaag nog niet online zijn. We willen bij hen de interesse opwekken voor het internet en hen overtuigen een eerste stap online te zetten,” vervolgt de minister. Luc Appermont treedt naar voren als peter van de campagne.
De campagne ‘Da’s toch handig, dat internet!’ loopt twee weken lang op Radio 2, VTM, EEN en drie weken op de regionale televisiezenders. Aanvullend zullen er enkele publireportages verschijnen in ouderenbladen en rekenen we op onder meer de bibliotheeksector om de boodschap zichtbaar te maken via affiches en flyers.
Verschillende partners werken mee aan de campagne. De Vlaamse Ouderenraad draagt als officieel adviesorgaan voor de Vlaamse overheid inzake ouderenbeleid en als het overlegplatform van ouderenorganisaties mee zorg voor de juiste formulering van de boodschap en helpt die boodschap mee te verspreiden. Het Kenniscentrum Mediawijs.be verleent zijn expertise om de campagne inhoudelijk te ondersteunen naar de organisaties die werken voor ouderen via een online dossier met tips, doorverwijzingen en inspirerende voorbeelden, te raadplegen via de campagnewebsite www.handiginternet.be. Via Bibnet en Locus wordt het netwerk van bibliotheken ingeschakeld om ouderen te laten kennismaken met het internet via de (vaak gratis toegankelijke) internetpunten of het aanbod van cursussen en opleidingen. 1700, het gratis nummer van de Vlaamse overheid, zal telefonisch ouderen doorverwijzen naar instanties die hen verder kunnen helpen.
Meer info over de campagne en het campagnemateriaal vindt u via www.handiginternet.be.