Groeiend belang sociale media op de werkvloer

Nieuws

Groeiend belang sociale media op de werkvloer

Waar sociale media eerder werd gebanned in de bedrijfssferen beginnen meer en meer bedrijven en ondernemers inmiddels het belang er van in te zien. We kunnen inmiddels niet meer om social media heen. Vroeger werd het vaak gezien als tijdsverkwisting maar het goed en verstandig inzetten kan ook zorgen voor een verhoogde brand visibility. Waar wil je als bedrijf heen met je online zichtbaarheid, in hoeverre is online zichtbaarheid belangrijk?

Sinds de opkomst van de zogenaamde content marketing lijkt social media steeds meer van belang. Social media zijn namelijk een uitstekend middel om deze content te verspreiden. Nochtans zien veel bedrijven alleen de gevaren van het gebruik van sociale media door werknemers en te weinig de benefits die dit op kan leveren. Het kan namelijk ook een vorm van gratis visibility en promotie zijn. Daarom dus de vraag in hoeverre social media door werknemers wel van belang en nuttig kan zijn.

De impact van sociale media 

Veel bedrijven hebben inmiddels ook sociale media experts /managers die dag in dag uit bezig zijn met het wel en wee van social media. Maar houd je het hierbij of laat je werknemers zelf ook hun gang gaan? Is een bedrijf en haar werknemers bezig met personal branding? En kan personal branding helpen – in welke vorm dan ook – bij het boosten van een bedrijf op social media?

Het beste voorbeeld van het gebruik van social media op de werkvloer komt waarschijnlijk van mijn collega Willem. Zijn Facebook post op de wall van KLM ging het afgelopen jaar viral. Tien duizenden mensen kregen het bericht te zien op hun tijdlijn, tientallen media pakten het op en honderden mensen bezochten onze ‘werken bij’ pagina. Onbedoeld was dit ontzettend sterke PR voor het bedrijf. Ondanks dat dit niet vooropgezet was, kwam dit voor een groot deel voort uit onze bedrijfscultuur waar het gebruik van social media onder werktijd wordt gestimuleerd.

Het begon namelijk om een spelletje: wie van de werknemers heeft de hoogste Klout score. Kort uitgelegd, dit is een score die aangeeft hoeveel invloed je hebt op social media. Het mag duidelijk zijn dat Willem won, na zijn conversatie met KLM. Maar wat levert zo’n actie nu op? Lezers dachten al snel aan een marketingactie van KLM en gingen googelen waar Willem werkte. Toen ze erachter kwamen dat hij bij Imbull actief was, werd de website vaak bezocht, vooral de ‘Werken bij’ pagina.

Voordelen sociale media op de werkvloer

Naast dat sociale media een positieve invloed voor het bedrijf kan hebben door online visibility, levert het vaak ook een bijdrage aan de creativiteit en de ontspanning van werknemers.

Op welke manieren sociale media op de werkvloer allemaal nuttig kan zijn:

  • Door het scannen van bijvoorbeeld je Twitter tijdlijn of Facebook wall zie je veel nieuwe updates. Hierdoor kan je veel inspiratie op doen en snel inhaken op nieuwsitems. Zo speelde Heineken met een eigen ‘Twelftal’ in op het WK 2014. Een groep van 10 invloedrijke Twitteraars werd ingeschakeld om grappige tweets te plaatsen met als hashtag Twelftal. Dit woord werd trending en vaak werd er een link met Heineken gelegd.
     
  • Door het volgen van belangrijke media/influencers in je vakgebied blijf je constant up to date. Hierdoor kan je kansen pakken, die je mogelijk zonder het inloggen op sociale media niet eens had gezien. Om een voorbeeld te noemen, we zagen onderstaande tweet voorbij komen in de tijdlijn op Twitter: “Is jouw werkplek uniek, verrassend en een must see voor Emerce-lezers?” Omdat ons kantoor zich in een kerk bevindt, hebben we contact opgenomen en werd onze kerk voorgesteld in hun maandblad. 
     
  • Volg niet alleen sociale media updates, plaats ze zelf ook. Hoe vaker je namelijk zichtbaar bent, hoe beter mensen je onthouden. Zo kan je uiteindelijk zelf ook een grote influencer binnen je vakgebied worden. Focus je in dat geval niet op kwantiteit, maar op kwaliteit. Vragen die je kunt stellen bij het plaatsen van content op sociale media: Zou ik het zelf lezen / delen? Plaats ik het wel op het goede platform (verschillen tussen bijv. Twitter, Linkedin en Facebook zijn erg groot)? Wie is je publiek? Kan er een grappige noot inzitten en ga ik niet te ver?
     
  • Je wordt niet meteen een autoriteit op je vakgebied op Twitter of andere kanalen. Bovendien creëer je interactie ook niet van de een op de andere dag. Dit vergt enigszins werk. Het gaat gepaard met het opleveren van goede content en deze op de juiste manier verspreiden.
     
  • De content die je deelt moet ook authentiek blijven en niet geforceerd. Niet elke werknemer is dus geschikt voor het gebruik van elk type sociale media. Karakters van personen kunnen ook op verschillende sociale media beter inspelen. De ene kan zich beter vertegenwoordigen op Twitter (#twelftal) waar die content op Linkedin weer niets te zoeken heeft, hoe goed die content op Twitter ook scoort.

Meer over social media, e-commerce en affiliate marketing leren? Bij Flipit.com zijn ze nog op zoek naar een Belgische stagiair

Dit artikel is geschreven door Bram Vermeulen van Imbull.