Een terugblik op "Beeldgeletterdheid 2014"
Hoe kunnen we de kijker kritisch, bewust en actief leren omgaan met beelden? Dat was de inzet van het evenement ‘Beeldgeletterdheid 2014’ dat plaats vond op vrijdag 6 juni in de Perszaal van de VRT. Deze namiddag werd georganiseerd door het Departement Onderwijs, Canon Cultuurcel, VRT, VIAA en Mediawijs.be.
Gastspreker was Stijn Coninx, de regisseur van Daens en Marina die zich al lang in het thema verdiept.

Hij formuleerde de uitdaging zo: ‘Vroeger was film de spiegel van de maatschappij. Vandaag dreigt de maatschappij de spiegel te worden van media. Maar de kijkers kennen de grammatica van die taal niet. Hoe kunnen we de kloof dichten tussen mediamakers en publiek?’
Uitdaging voor de VRT
Gedelegeerd bestuurder Willy Wijnants heette de 80 deelnemers uit de wereld van media, onderwijs, beleid en onderzoek welkom. Hij benadrukte het belang van beeldgeletterdheid voor VRT, als onderdeel van mediawijsheid. De VRT heeft heel wat aandacht voor mediawijsheid in haar aanbod, in programma’s zoals Volt, Inspecteur Decaluwé, Hautekiet, Het Journaal en ketnet.be. Maar ook het aandeel van digitale media groeit snel. Terwijl mediamakers vaak veronderstellen dat hun eindgebruikers mee zijn in de digitale shift blijkt dat niet altijd het geval. Er bestaat een digitale kloof en die wordt niet kleiner, integendeel. Hoe de VRT als openbare omroep kan bijdragen om die kloof kleiner te maken, dat wordt een uitdaging voor de toekomst.
Beeldgeletterdheid en onderwijs.

An Feyfer van CANON Cultuurcel (Departement Onderwijs) situeerde het belang van beeldgeletterdheid in de onderwijspraktijk. Jonas Coussement en Melanie Declercq , studenten lerarenopleiding aan de Vives Hogeschool Torhout, illustreerden dit met het praktijkvoorbeeld ‘Beeldgeletterdheid en gender in het basisonderwijs’. Karl Desloovere , adviseur Onderwijs, gaf tenslotte een stand van zaken over de plaats van beeldgeletterdheid in de leerplannen. Hun presentaties vind je hier.
Testbeeld
Karen Van Der Plaetse demonstreerde TESTBEELD, het nieuwe platform voor educatief aanbod van VIAA, het Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering. TESTBEELD zal o.m. VRT content ter beschikking stellen voor gebruik binnen onderwijs. Haar presentatie vind je hier.
Sjarabang TV.
Filip Burgelman, projectcoördinator Thomas More presenteerde SJARABANG TV, een samen met Sultan Sushi en Mediawijs.be opgezet online televisie & leertraject dat de cultuurparticipatie bij mensen met een verstandelijke beperking wil bevorderen. Zijn presentatie vind je hier.
Ketnet Reporter App.
Maarten Lauwaert (VRT Onderzoek & Innovatie) gaf uitleg bij de resultaten van het proeftuinproject KETNET REPORTER APP, dat kinderen van 6 tot 12 jaar actief wil betrekken bij het maken van televisie. Zijn bevindingen vind je hier.
Foto’s van de enthousiasmerende namiddag vind je hier.