Eén jaar Mediawijs.be bekroond met vier nieuwe projectsubsidies

Nieuws

Eén jaar Mediawijs.be bekroond met vier nieuwe projectsubsidies

Vandaag vierde Mediawijs.be, het kenniscentrum Mediawijsheid dat minister van Media Ingrid Lieten vorig jaar in het leven riep, zijn eerste verjaardag met de ‘Vree Mediawijze Dag’. De oprichting van het Kenniscentrum kadert binnen het ruimere beleid voor mediawijsheid dat minister Lieten sinds het begin van deze legislatuur via diverse initiatieven vorm geeft. Ingrid Lieten: “Werken aan mediawijsheid is cruciaal in onze moderne en gemediatiseerde samenleving. De kennisopbouw en praktijkondersteuning van het Kenniscentrum zorgen ervoor dat organisaties sterker en gerichter kunnen inzetten op mediawijsheid.”

Na een eerste werkingsjaar kan Mediawijs.be reeds een mooi rapport voorleggen. Het Kenniscentrum maakte een nieuwe veldtekening van alle mediawijze initiatieven in Vlaanderen en nam allerlei initiatieven om opleiding, wetenschappelijk onderzoek en praktijk dichter bij elkaar te brengen. Daarnaast werd er een reclamewijsheidspakket ontwikkeld en stelde men zeven digitale mediaprofielen op van jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties. Op de website van Mediawijs.be zijn er intussen verschillende online dossiers terug te vinden die mensen de nodige informatie geven over senioren en ICT, digitale kansen voor kansarme groepen, en, sinds vandaag, over online privacy.

“Het Kenniscentrum is in volle ontwikkeling en ik ben blij dat we in dit nieuwe jaar ook enkele projecten van start kunnen laten gaan”, licht Ingrid Lieten toe. “De opdracht van Mediawijs.be is kennisdeling in het veld stimuleren en praktijkondersteuning- en ontwikkeling bieden, tijdens het tweede werkingsjaar gebeurt dit mede door projectfinanciering.”

Mediawijs.be heeft dan ook in september 2013 een projectoproep gelanceerd voor innovatieve projecten op maat van specifieke kansengroepen zoals mensen met een functiebeperking, mensen in armoede, werklozen, minderheden, laaggeschoolden en ouderen.

Mediawijs.be wilde met de oproep de brede media-industrie aanzetten om in samenwerking met partners uit het mediawijsheidsveld, innovatieve mediawijsheidsinitiatieven uit te bouwen. Voor alle projectvoorstellen was het van essentieel belang dat ze een maatschappelijk belang nastreefden en gericht waren op de noden of behoeftes van de eindgebruikers. Leo Van Audenhove, directeur Mediawijs.be: “ We gingen vooral op zoek naar projecten die eindgebruikers helpen om kritisch en bewust om te gaan met media, hun kansen en mogelijkheden via media aanscherpen en een veilig mediagebruik ondersteunen.”

Hit the City

"Hit the City" is een online stadsspel, ontwikddeld door Link in de Kabel, Carabas/Tinctuur en Vliegwerk. Het spel richt zich op maatschappelijk kwetsbare jongeren (vanaf 14 jaar) en daagt hen uit na te denken over het gebruik van sociale media en hun online identiteit. Hit the City werd ontwikkeld met een en voor jongeren in de Leuvense Ridderbuurt, maar het draaiboek en technische hulpmiddelen (website) zijn open source en makkelijk in andere contexten te integreren. Meer info kan je hier terugvinden. 

Mediawijze Verhalen

"Mediawijze Verhalen is een samenwerking tussen Digitaal.Talent@Gent, Strategische Projectenorganisatie Kempen en Storycatchers. Ze werken samen met mensen in armoede die al gebruik maken van digitale media. In een kort filmpje vertellen zij hoe computer of internet hun leven makkelijker hebben gemaakt. Via de 'mediawijze' verhalen uit dit project willen we mensen in armoede tonen dat digitale media wel degelijk ook voor hen interessant zijn, en hen motiveren om hiermee aan de slag te gaan. Organisaties die werken met mensen in armoede kunnen de filmpjes gebruiken om met hun publiek over digitale media in dialoog te gaan. Bij de filmpjes hoort ook een handleiding met tips en methodieken om met de filmpjes aan de slag te gaan. Meer info kan je hier terugvinden.

Sharing is Caring? Care to share

[ew32] ontwikkelt met haar partners Stad Brugge, GoogleServe en  Mediawijs.be de Serious Urban Game “Sharing is Caring.Care to Share.” Met deze Serious Urban Game wordt op innovatieve manier ingezet op de thema’s “online privacy” en “deelgedrag”. Met en voor jongeren uit de 2e en 3e graad BUSO-onderwijs (OV3) wordt de Serious Urban Game creatief, actief en participatief gecreëerd. [ew32] wil jongeren uit het BUSO op een playful way bewust maken over hun online deelgedrag en de impact hiervan. Met mobiele communicatietechnologieën wordt dit serieuze thema aangesneden in een urban context . Challenges, missies, competitions, levels en rewards vormen de hoofdingrediënten van dit spel. Meer info kan je hier terugvinden. 

Sjarabang TV

 “SJARABANGTV" is een project van Sultan Sushi, Thomas More en SJARABANG vzw. SjarabangTV is een online tv-kanaal en leertraject voor mensen met beperkingen dat webisodes uitzendt. De webisodes worden samen met de doelgroep en onder supervisie van Sultan Sushi geproduceerd door Thomas More. Via korte, opeenvolgende webisodes vertelt de doelgroep over zichzelf en Sjarabang en worden verschillende vaardigheden aangescherpt, zoals techniek, creativiteit, analyse en reflectie. Er wordt een productiebijbel ontwikkeld die achteraf relevant kan zijn voor allerhande organisaties die voor deze doelgroep projecten ontwikkelen. Meer info kan je hier terugvinden. 

Ingrid Lieten is een tevreden minister. “Ik ben erg overtuigd van het belang van een mediawijze samenleving, die inzet op de digitale competenties van z’n burgers. Onze digitale samenleving evolueert en heeft enorm veel voor ons in petto. Enkel door hier mediawijs op in te spelen, kunnen we er de vruchten van plukken en laten we ons niet inhalen door die digitale evolutie.  Ik ben erg blij dat het Kenniscentrum Mediawijs.be met vele stakeholders en partners samen hierover wil waken en ervoor zorgt dat we allemaal ‘vree mediawijs’ met onze media weten om te gaan.”

Benieuwd naar deze mediawijze projecten? Bekijk dan zeker onderstaand filmpje.

 

PERSMEDEDELING VAN VICEMINISTER-PRESIDENT INGRID LIETEN VLAAMS MINISTER VAN INNOVATIE, OVERHEIDSINVESTERINGEN, MEDIA EN ARMOEDEBESTRIJDING