Dossier: Onderzoek

Nieuws

Dossier: Onderzoek

Mediawijs.be lanceert naar aanleiding van de slotconferentie van EMSOC, het IWT-SBO User Empowerment in a Social Media Culture project, een nieuw dossier rond onderzoek. Het dossier is een bundeling van bestaande onderzoeken uit andere dossiers maar bevat ook heel wat nieuwe onderzoeken waaronder enkele bijdragen van EMSOC, namelijk de EMSOC-survey en de EMSOC-Toolkit. 

EMSOC Survey: Sociale media

In het kader van het User Empowerment in a Social Media Culture project stelde de Onderzoeksgroep voor Media en ICT (MICT) in samenwerking met de VUB en KUL een grootschalige survey op om na te gaan wat de impact van sociale media is op het dagelijks leven van de Vlaming. Welke sociale media gebruiken we? Kunnen we er mee werken? Weten we wat met onze persoonlijke informatie gebeurt? Om deze en andere vragen te beantwoorden werd Vlamingen gevraagd naar hun gebruik en kennis van, ideeën over en vaardigheden om met sociale media om te gaan. Zo kregen de onderzoekers een beeld van wie allemaal mee is op de sociale mediatrein, hoe sociale mediageletterd de Vlaming is, en wat mensen denken over veelbesproken privacykwesties. De belangrijkste resultaten kan je hier nalezen. 

EMSOC Toolkit

We kunnen er niet meer om heen: sociale media hebben een steeds grotere invloed op ons dagelijks leven. Dit maakt het in toenemende mate belangrijk te kunnen meten hoe mensen met deze sociale media omgaan, zowel voor privé als voor professionele doeleinden, ook wel sociale mediageletterdheid genaamd. Sociale mediageletterdheid is echter niet makkelijk te meten. Bovendien is er een gebrek aan goede meetinstrumenten om te meten hoe mensen met sociale media omgaan. Om aan deze uitdagingen tegemoet te komen, creëerde iMinds-MICT-UGent binnen het EMSOC IWT-SBO project (User Empowerment in a Social Media Culture) de EMSOC toolkit. Hierin wordt op 14 steekkaarten een beeld gegeven van verschillende (kwalitatieve en kwantitatieve) methoden die gebruikt kunnen worden om sociale mediageletterdheid te meten. De toolkit zit heel simpel in elkaar: op elk van de methodekaarten wordt de methode kort uitgelegd en worden voor- en nadelen ervan opgelijst. Aan de achterkant staat uitgelegd hoe de methode specifiek toegepast kan worden op het meten van sociale mediageletterdheid en staan enkele voorbeeldindicatoren. In een ideale situatie wordt een combinatie van methoden gebruikt, waardoor de tekortkomingen van de ene methode kunnen opgevangen worden door de voordelen van de andere en een beter totaalbeeld van sociale mediageletterdheid kan verkregen worden.

Het volledige dossier kan je hier bekijken.