Dossier Cyberpesten

Nieuws

Dossier Cyberpesten

Ouders en leerkrachten spelen een belangrijke rol bij het herkennen en aanpakken van cyberpesten, maar weten vaak niet wanneer het gebeurt en welke acties ze moeten ondernemen. Hoe pak je immers een fenomeen aan dat zich zowel binnen als buiten de schoolmuren afspeelt?

Mediawijs.be lanceert daarom samen met MIOS Universiteit Antwerpen een online dossier rond cyberpesten met heel wat tips en adviezen voor ouders, scholen en leerkrachten. Daarnaast zijn er ook tips opgenomen voor de jongeren zelf. “Om cyberpesten effectief aan te pakken moeten immers alle actoren betrokken worden. Alleen als iedereen samenwerkt, kan een pestsituatie stoppen”, stellen de auteurs.

Hoe omgaan met cyberpesten als ouder of leerkracht?

Het sociale leven van tieners speelt zich verstrengeld af in de on- en offline wereld. Net zoals op de speelplaats, de sportclub, de jeugdbeweging of andere plaatsen waar jongeren met elkaar omgaan, steekt pestgedrag ook de kop op wanneer jongeren met elkaar communiceren via het internet en de gsm. Hoe ga je hier als ouder of school mee om?

Wanneer je denkt dat iemand online gepest wordt, is het belangrijk dat je niet neerbuigend doet over het probleem en samen naar een oplossing zoekt. Zo worden ouders en leerkrachten aangeraden om interesse te tonen in het virtuele leven van jongeren en met hen in dialoog te gaan over hun internetgebruik. Het beperken van internettoegang is een omstreden maatregel. Zo kan men kinderen net kwetsbaar maken voor cyberpesten en raken ze een middel voor leren, ontspanning en communicatie kwijt. Raad kinderen ook nooit aan om de pestberichten te vergeten door ze te verwijderen. De pestberichten zijn immers belangrijk bewijsmateriaal om de dader te identificeren.

In het online dossier worden er nog meer concrete tips en adviezen gegeven die ouders, leerkrachten en slachtoffers kunnen helpen om het fenomeen aan te pakken. “We proberen steeds vanuit de situatie van de ouder of leraar mee te denken over hoe we jongeren kunnen helpen. We geven tips over concrete acties die je samen met jongeren zou kunnen ondernemen en geven advies over hoe je zo goed mogelijk met hen over hun ervaringen kan spreken,” stellen de auteurs.