Digitale Week 2016: Maak je droom

Nieuws

Digitale Week 2016: Maak je droom

Al sinds 2006 wordt er ieder jaar door LINC vzw een Digitale Week georganiseerd. Exact één jaar voor de aftrap van de volgende editie heeft LINC vzw twee nieuwe partners gevonden, namelijk Mediawijs.be en LOCUS/Bibnet. Daarnaast krijgt dit team ook de medewerking van Mediaraven vzw, gespecialiseerd in werken met digitale media met kinderen, jongeren en het brede jeugdwerk, en van de VRT, de Nederlandstalige openbare omroep voor radio en televisie in Vlaanderen.

Samen met deze nieuwe partners wordt van 8 tot en met 16 oktober 2016 de elfde editie van de Digitale Week georganiseerd. Houd daarom de  website, facebookpagina en twitteraccount van de Digtale Week in het oog. Via die kanalen worden op gezette tijden de nodige informatie gegeven. Je kan je ook steeds inschrijven op de Digitale Weeknieuwsbrief. Op die manier word je automatisch op de hoogte gebracht van belangrijke updates en interessante nieuwtjes. (Deze hele week strooien we overigens met dat soort nieuwtjes. Kwestie van al een tipje van de sluier te lichten…)

Thema Digitale Week 2016: Maak je droom!

Tijdens de komende Digitale Week willen we Vlaanderen aan het dromen zetten. Wat kan jij méér dankzij de digitale wereld? Wat is er plots veel gemakkelijker? En hoe zal de wereld er over pakweg twintig jaar uit gaan zien? Natuurlijk willen we het niet alleen bij dromen laten. Tijdens de Digitale Week willen we vooral doen! Daarom maken we onze dromen helemaal waar!

“Later, als ik groot ben…” Kinderen dromen vaak luidop van hoe ze denken dat de toekomst wordt. Maar ook ouders, opvoeders, leerkrachten, hebben dromen, aspiraties voor het jonge volkje. Opvoeden is immers een beetje als dromen: je hebt een idee waar je zo ongeveer wilt gaan landen met je project. Tijdens Digitale Week 2016 gaan we verder op een spoor dat we ook vorig jaar al verkenden: opvoeding. Hoe kunnen digitale tools opvoedingsbevorderend worden ingezet? En wat met opvoeding rond die digitale tools zelf?

We maken ook plek voor nieuwe ideeën, voor creatie. Of je het dan hebben wilt over kunst of eerder over innovatie en digitaal ondernemerschap: we gaan aan de slag rond het waar maken van onze dromen. Dat kan dan gaan om grafische kunstwerkjes photoshoppen of een muziektrack produceren, maar net zo goed is dat een nieuwe zaak opstarten en die (digitaal) stofferen met alle moderne tools die daar bij horen. Creatief zijn gaat over innoveren, over de dingen in een nieuw licht zien. Het gaat ook over je idee verkopen, over content creation, over…

Maar dromen is natuurlijk ook groots en soms dat tikkeltje dramatisch. We gaan op zoek naar hoe we de wereld zien groeien. Wat is voor ons de ideale wereld om op te wonen? En hoe heeft het digitale daar een plekje in? Leven we over vijftig jaar op Mars? Zullen we allemaal onze eigen huizen 3D-printen? En hoe zit het met ons eten? Doen we op een andere manier aan politiek? En wat met het verzamelen en (her)gebruiken van onze data?

Je hoort het al: dromen is een breed begrip. Om dat concreter te maken, lanceren we de komende dagen enkele leuke invullingen van ons thema. Het ene wat meer aan de theoretische kant, een volgende echt hands-on. Ben jij net zo benieuwd als ons? Kom dan van 13 tot en met 15 oktober 2015 eens rondneuzen en droom met ons mee over de volgende campagneweek!

Wordt ongetwijfeld vervolgd...