Hoe kan je jezelf online profileren?

Nieuws

Hoe kan je jezelf online profileren?

Aansluitend op mijn vorige post over waakzaamheid op het internet, speelt dit artikel in op een specifiek aspect hiervan, namelijk het uitbouwen van een goede online identiteit. Sinds ik het verkorte traject communicatiemanagement PR volg op Thomas More Mechelen, krijg ik woorden zoals netwerken, connecties, professionaliteit en cv meer dan ooit rond mijn oren geslingerd.

Eerlijk? Voordien had ik hier nog nooit zo over nagedacht, maar ondertussen ben ik helemaal overtuigd van de kracht van een sterke, betrouwbare en uitgebouwde online identiteit. Straks zal ik op zoek gaan naar mijn eerste job, waarbij goede en zorgzame eerste indrukken op internet zeker niet mogen ontbreken, dus ik ben alvast begonnen met mezelf online te profileren. Niet enkel voor een eerste job, maar ook in het kader van een nieuwe job of gewoon om te netwerken kan een sterke online identiteit je voordelen opleveren. Waar wacht je nog op?

Wat is een online identiteit?

Alles wat online over jou terug te vinden valt, vormt je online identiteit. Of je dit nu wil of niet, iedereen heeft zo’n identiteit. Cruciaal is dat je weet welke informatie over jou beschikbaar is op het internet, hoe je deze kan verbeteren en hoe je jezelf kan profileren. Met enkele simpele tips kan je deze identiteit onder controle houden en tevens verbeteren waardoor je je online zichtbaarheid een boost kan geven. Het is erg belangrijk jezelf te profileren op het internet, vooral wanneer er een eerste (of andere) job voor de deur staat. We weten allemaal dat een potentiële werkgever je naam ingeeft in Google en zo tracht uit te pluizen wie of hoe je bent. Aangezien je niet de enige sollicitant zal zijn, is het dus aangeraden hier alvast een streepje, en zelfs liever streep, voor te hebben.

Wel, hoe staat het nu met jouw online identiteit? Wat kan je zoal doen om een goede online reputatie te creëren en wat vooral niet?

Tips and tricks

Google jezelf

​Als je wil weten hoe je online identiteit er juist uitziet, Google jezelf dan eens. Je weet dat mogelijke werkgevers je googlen en daarom is het belangrijk jezelf in een positief daglicht te stellen. Het beeld dat je over jezelf online zwiert, moet dan ook het beeld zijn dat je wil uitstralen. Een eerste indruk zegt vaak al veel en moet daarom zo catchy mogelijk overkomen. Let ook op wat je online zet, want gegevens verwijderen uit Google is niet de meest eenvoudige zaak. Ga dus bewust om met je online identiteit. Wat wil je tonen en wat juist niet? Via welk kanaal ga je dit aanpakken en wat is je uiteindelijke doel? Start niet halsoverkop maar denk even na over de vorige vragen en tracht hierop in te spelen.

Actief op sociale media

Sociale media zijn populairder dan ooit, ook op professioneel niveau. Via LinkedIn, Twitter of Xing heb je de mogelijkheid om je troeven uit te spelen. Nog geen lid van sociale media? Geen probleem! Jezelf registreren is een eitje en als je je accounts goed onderhoudt, kan je er veel uithalen. Via LinkedIn maak je een soort van online cv aan en op Twitter kan je mensen, evenementen, begrippen of bedrijven volgen die je zelf interessant vindt. In ruil hiervoor krijg je een waaier aan informatie specifiek over jouw interessegebieden. Xing, een communitywebsite, biedt je de kans contacten te onderhouden zowel werkgerelateerd als privé. Basislidmaatschap is gratis maar er zijn ook heel wat functionaliteiten weggelegd voor betalende leden. En wie weet zal binnenkort misschien ‘Facebook at Work’ dit lijstje verder aanvullen? Keuze genoeg dus!

Bezig zijn met je vak

Op sociale media kan je gemakkelijk alles liken of favorieten, delen of retweeten, posts of foto’s plaatsen en nog zoveel meer. Je kan laten zien dat je bezig bent met je vak. Interessante artikels, nieuwe trends, revolutionaire theorieën of toepassingen of gewoon leuke weetjes kan je allemaal verspreiden. Let wat op met wat je post want al die zotte avondjes kan je best niet met iedereen delen. Gebruik daarvoor sociale media die zich focussen op je eigen community zoals Snapchat of Whatsapp.

Start je eigen blog

Dit is een goed idee om jezelf te profileren, al vergt dit wel wat meer tijd. Via een blog kan je anderen laten zien waarmee je bezig bent, wat je interesses zijn en welke ervaringen of gedachten je wil delen. De twee manieren om een eigen blog te starten waar ikzelf ervaring met heb zijn Tumblr en Wordpress. Beiden vergen, alleszins in mijn geval, een beetje oefening vooraleer je er vlot met kan werken en misschien Wordpress nog net iets meer dan Tumblr. Toch zijn eigen blogs de perfecte manier om bij te dragen aan je online identiteit. Je kan er niet alleen blogberichten op plaatsen over onderwerpen die je interesseren maar ook persoonlijke informatie, je cv, bepaalde links of video’s, je portfolio, foto’s en zoveel meer. Door de juiste tags te kiezen voor je blogposts, maak je meer kans op verhoogde zichtbaarheid. Vergeet hem zeker niet te onderhouden want dat oogt niet bepaald enthousiast. 

Redenen en manieren genoeg dus om je online identiteit op te starten of te onderhouden en verbeteren. Vergeet niet dat deze identiteit nooit ‘volledig’ is en dat je deze steeds dient bij te werken. Hopelijk helpen deze vier tips je wat op weg!