Mediawijsonderwijs.be: competentiemodel
Het project Mediawijs Onderwijs werd in opdracht van het departement onderwijs uitgewerkt door de lerarenopleidingen lager onderwijs aan de HUBrussel en Thomas More Kempen. De bedoeling van dit project is het beter afstemmen van studenten en opleidingen met betrekking tot de sterkten en zwakten, de gevaren en de nieuwe mogelijkheden van mediawijsheid.
De algemene doelstelling van dit project is een kader schetsen rond mediawijsheid in het onderwijs en voorbeelden geven zodat leerkrachten zich via een mediawijze opleiding kunnen vormen. Daarnaast probeert het project een aantal subdoelen te verwezelijken. Één daarvan is een competentiemodel opstellen zodat het studenten en docenten bewust kunnen omgaan met mediawijsheid. Daarnaast biedt het tools aan om een opleiding op vlak van mediawijsheid door te lichten. Ook is er een vragenlijst beschikbaar waarmee studenten zelf kunnen testen hoe mediawijs ze zijn, praktijkvoorbeelden met betrekking tot mediawijze activiteiten en voorbeelden van workshops over mediawijsheid. Tenslotte probeert het project aanbevelingen te formuleren om lerarenopleidingen mediawijzer te maken.
Mediawijs Onderwijs vat hun competentiemodel samen in vier kernbegrippen: gebruik, communicatie, kritisch begrip en wijsheid.
Gebruik
Het bezitten van de juiste gebruikscompetenties wordt traditioneel gezien als 'mediawijs' zijn. Deze gebruikscompetenties gaan van het gemakkelijk bedienen van software en hardware over het aansluiten van toestellen tot het oplossen van softwareproblemen.
Communicatie
Communiceren is een breed begrip. Het gaat zowel over het achterhalen van betrouwbare informatie, boodschappen van anderen goed begrijpen, zelf mediaboodschappen op een effectieve manier creëren en deze gemakkelijk kunnen delen op allerlei (sociale) netwerken.
Kritisch Begrip
Massamedia sturen constant een grote hoeveelheid berichten op ons af die ons denken en handelen kunnen beïnvloeden. Mediawijsheid is bewust zijn van deze invloed, ook van de overheid en zo kritisch nadenken over de boodschappen die we ontvangen.
Wijsheid
'Mediawijs zijn' slaat niet enkel op het hebben van de juiste mediavaardigheden of -kennis. Je moet als leerkracht ook kunnen schatten hoe mediawijs je eigenlijk bent en hoeveel tijd en energie je wil steken in het verhogen van je mediawijsheid.
Op de webite van het project Mediawijs Onderwijs worden de compententies per begrip visueel en duidelijk opgelijst. Bovendien vind je er ook de online test om je mediawijsheid te meten. Daarnaast vind je er een publicatie rond het project van mediawijsheid in de lerarenopleiding, een handige folder met acht steekkaarten (twee per competentiecluster) en een presentatie met betrekking tot hun projecten in verband met mediawijsheid.