2012 MICTIVO 2: Monitor voor ICT-integratie in het Vlaamse Onderwijs
De Vlaamse overheid investeert sinds geruime tijd in diverse projecten, materiële uitrusting en professionalisering van leerkrachten en directieleden teneinde informatie‐ en communicatie‐technologieën (ICT) in te bedden in alle niveaus van het onderwijs. Sinds 2007 bestaat tevens een formeel curriculum onder de vorm van leer‐ of vakgebiedoverschrijdende ICT‐eindtermen en ontwikkelingsdoelen (cf. www.ond.vlaanderen.be/curriculum/). Om de impact van het financierings‐ en ondersteuningsbeleid met betrekking tot ICT in het Vlaamse onderwijs in kaart te brengen en te analyseren, werd anno 2006 een eerste OBPWO‐oproep terzake gelancee rd. Tijdens het schooljaar 2007 -‐ 2 008 werd vervolgens de eerste Monitor voor ICT-‐ integratie in het Vla amse onderwijs, kortweg MICTIVO 1, uitgevoerd . Deze studie had tot doel een wetenschappelijk gefundeerd meetinstrument met een aantal kernindicatoren voor het systematisch monitoren van ICT in onderwijs, te on twikkelen en te valideren. Vijf jaar later werd een tweede, geoptimaliseerde en uitgebreide monitor opgebouwd, gevalideerd en gehanteerd in een breedschalige, representatieve studie van Nederlandstalige scholen in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (MICTIVO 2).