Onderzoek ‘Iene Miene Media 2014‘, naar het gebruik van media door kinderen van 0 t/m 7 jaar

Nieuws

Onderzoek ‘Iene Miene Media 2014‘, naar het gebruik van media door kinderen van 0 t/m 7 jaar

Kleine kinderen (0 t/m 3 jaar) maken thuis steeds intensiever gebruik van digitale media zoals computers, tablets, televisie, radio, cd’s en dvd’s. Deze trend zet snel door, mede veroorzaakt door het toegenomen bezit van deze media in gezinnen met kinderen t/m zeven. Dit blijkt uit het onderzoek 'Iene Miene Media 2014' dat in opdracht van Mediawijzer.net werd uitgevoerd. 

Het Iene Miene Media onderzoek is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd in kader van de campagne Media Ukkie Dagen 2014 en is dinsdag 15 april besproken tijdens het symposium ‘Ukkies: hun brein en mediaopvoeding‘. Tijdens dit symposium werd onder andere toegelicht hoe de ontwikkeling van het brein van kinderen onder de 6 jaar verloopt en wat het effect kan zijn van het toenemend gebruik van media op hun breinontwikkeling.

Tablets en televisie kijken enorm populair

Vooral de populariteit van tablets stijgt snel (in 2012 nog in 33% van de huishoudens aanwezig, nu in 77%). Gemiddeld wordt hier 22 minuten per dag aan besteed. 45% van de kinderen is hier al mee bezig voordat ze één jaar worden. Ook televisiekijken blijft onverminderd populair: 58% van de kinderen jonger dan 1 jaar kijkt regelmatig. En ook de tijd die kinderen (0-4 jr) doorbrengen met televisie kijken is de laatste drie jaar fors toegenomen: van 12 minuten per dag in 2012 tot 18 minuten per dag in 2014. Dit zijn enkele resultaten uit het onderzoek ‘Iene Miene Media 2014’, naar het gebruik van media door kinderen van 0 t/m 7 jaar, in opdracht van Mediawijzer.net (het Nederlandse Kenniscentrum voor Mediawijsheid).

Mary Berkhout van Mediawijzer.net: “Veel ouders menen dat digitale media een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van hun kind en dat ze er iets van leren. Experts geven echter aan dat een tè intensief gebruik ten koste kan gaan van hun breinontwikkeling, simpelweg omdat kinderen minder tijd kunnen besteden aan het ontdekken en ervaren van de echte wereld om hen heen. Wel kunnen nieuwe media zoals apps de fantasie van kinderen prikkelen, ze nieuwsgierig maken en aanzetten tot spel en naspelen en zo weer ‘echte’ ervaringen creëren voor het kind. Bij voorkeur samen met de ouders. Digitale media zijn op dit moment dus een aanvulling en geen vervanging.

Vanuit Mediawijzer.net wordt een appèl gedaan op mediamakers om bij ontwikkeling van nieuwe digitale media en apps het kind en zijn breinontwikkeling als uitgangspunt te nemen.

Download het volledige onderzoek Iene Miene Media 2014.