Tool

Game.Learn.Grow box

Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in je lessen te integreren.

Enkele uitgewerkte lesvoorbeelden voor lager- en secundair onderwijs uit de Game.Learn.Grow box die je op weg helpen: 

Volg het stappenplan om een les te ontwikkelen met games (zie bijlage).

Je vertrekt niet vanuit de game, maar wel vanuit de vraag: waarom wil je eigenlijk een game in deze les integreren? Wil je leerlingen motiveren, activeren of wil je eerder games gebruiken om te differentiëren? Dit noemen we de focus. Afhankelijk van je focus, zal je les er helemaal anders uitzien.

Op de themapagina Game.Learn.Grow van Klascement vind je lesstructuren die aangepast zijn aan jouw focus.

Per lesstructuur vind je bij de categorie "Ontdek ook" lesfiches met praktijkvoorbeelden ter inspiratie.

In het kader van dit project werd een lijst van bruikbare games opgesteld. De lijst geeft voorbeelden van welke soort games je voor welke vakken kan inzetten. Gelijkaardige games, die niet in de lijst staan, kunnen dus even goed. Check de lijst hier.


De handleiding van de Game.Learn.Grow toolbox kan je hieronder bekijken. 

Op pagina 26-27 kan je het overzicht met de verschillende lesstructuren en de daaraan gekoppelde lesfiches terugvinden. 

Links

Werken mee aan dit initiatief

Doelsector

Doelstellingen

Thema: media