Op zoek naar een toffe game om te gebruiken in je les?
Arteveldehogeschool stelde in het kader van het Game.learn.grow project een lijst van bruikbare games op. De lijst geeft voorbeelden van welke soort games je voor welke vakken kan inzetten. Gelijkaardige games, die niet in de lijst staan, kunnen dus even goed.
Gebruik je deze lijst in combinatie met de Game.learn.grow box, dan zie je meteen ook de link naar een uitgewerkte lesfiche. Heb je al een spelfiche op het oog, gebruik dan de filterfunctie (die filterfunctie werkt jammer genoeg niet op je smartphone).
Tip: klik op het pijltje links onderaan de tabel om die te vergroten.
Bestaat een game niet meer? Laat het ons weten via info@mediawijs.be.
Ik wil zelf een game zoeken.
Op de onderstaande platformen kan je snuisteren in allerlei games die je kan inzetten in de klas.
Let op, vertrek steeds vanuit een duidelijke lesfocus. Het is waardevol om op voorhand te bepalen welke doelen je wil bereiken en op welk moment je een game wil inzetten (instap, verwerving, verwerking, afsluiter). Vertrek dus niet zomaar vanuit een game, maar vanuit de noden van je leerlingen en het doel van je les!
- Klascement: www.klascement.be : Duid via de zoekfunctie bij ‘leermiddel’ aan: ‘app of software’ en ‘interactieve oefening’
- Computermeester: www.computermeester.be/: Je vindt er tal van mini-games, interactieve oefeningen geordend per onderwerp en leerjaar.
- ICT-platform Meetjesland http://www.ict-platform.be/: Je vindt er spelen per leeftijdscategorie en gelinkt aan een ZILL-doel. Kies voor ‘Speel’.
- Freudenthal-instituut voor didactiek en wiskunde: http://www.fi.uu.nl/publicaties/subsets/fi/ : Je kan in deze verzameling games zoeken volgens onderwijsniveau, leerjaar, leergebied en krijgt dan een overzicht met games en onderwerpen. Vaak mini-games.
- https://eduapp.nl/: Een verzamelsite met apps
- http://www.spelletjesplein.nl/rekenen-tijd/: minigame en interactieve oefeningen
- http://www.reisgidsdigitaalleermateriaal.org/: Klik op 'Tools'. Hier vind je tal van interactieve tools die je kan gebruiken in de klas. In sommige hiervan (zoals H5P) kan je zelf interactieve oefeningen aanmaken.
- https://meestersander.nl/2018/08/17/instructiemuur-in-de-kleuterklas-instructievideos-door-meester-sander/ Top 100 apps voor in de klas (lager onderwijs)
- https://toepassingenict.weebly.com/wiskunde.html
- http://users.sfr.be/studio9/gaming.html: je vindt er een dertigtal games voor het basisonderwijs.
- https://www.gamekunde.be/ Hierop vind je ideeën om met enkele games (Nintendo, VR, ..) aan de slag te gaan in de klas.
