Re: Pest game om pestgedrag op school tegen te gaan
De preventie van pestgedrag, zelfdoding en psychische problemen staan hoog op de maatschappelijke agenda omdat al te veel leerlingen er mee te maken krijgen tijdens hun schoolcarrière. In aanvulling op de set onderwijsmaatregelen tegen pesten, continueert Vlaams Minister van Onderwijs Hilde Crevits het preventieve lespakket Re: Pest, dat onder haar voorganger Pascal Smet werd gelanceerd, voor leerlingen uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. De bedoeling is om antisociaal gedrag tussen leerlingen bespreekbaar te maken middels een lessenpakket en een geïntegreerd 3D-game.
Re: Pest game als onderdeel van een educatief project
Sinds 2014, en toen een primeur voor Vlaanderen, wordt dit project met steun van het departement Onderwijs aan scholen aangeboden waarbij een computergame ingeschakeld om antisociaal gedrag tussen leerlingen bespreekbaar te maken. Het game maakt deel uit van het educatief project Re: Pest met begeleidende maatregelen. Er zijn onder meer lessuggesties en er is een gerichte vormingen voor leerkrachten uitgewerkt. Deelnemende scholen krijgen toegang tot aanvullende online informatie zoals voorbeelden, filmpjes, oefeningen, wetenschappelijk onderzoek en actuele berichtgeving. Er is ook een gids voor ouders met informatie hoe zij als ouder kunnen omgaan met de pestproblematiek.
Het KiVa-project als inspiratie
Het lessenpakket en de educatieve 3D game zijn geïnspireerd door het Finse KiVa-project . Tijdens een meeting met Europese collega’s leerde voormalig Onderwijsminister Smet dat het pesten op Finse scholen met 40 procent werd teruggedrongen na de introductie van het antipestproject. Dat bewijst de effectiviteit en ook dat games onze hersenstructuur kunnen beïnvloeden. Via het simulatiegame worden de leerlingen uitgenodigd om na te denken over hun eigen gedrag en de keuzes die ze maken. Ze kruipen daarbij in de huid van de omstaanders, de getuigen, die nu meestal niet ingrijpen. Daar kunnen we samen iets aan doen en daar is Re: Pest het instrument voor.
Een preventief lessenpakket
De Hogeschool West-Vlaanderen ontwikkelde het lessenpakket en de 3D game in opdracht van het departement Onderwijs met als doel het pestgedrag in het secundair onderwijs terug te dringen. Via een preventieve aanpak wil de lessenreeks bijdragen tot een positief klas- en schoolklimaat en een veilige schoolomgeving. Aan de hand van de game leren de leerlingen de vormen van pestgedrag kennen - waarvan het cyberpesten er maar één is - alsook de verschillende rollen bij het pesten. Nadenken over het eigen gedrag in pestsituaties alsook de andere mogelijke manieren van reageren op pestgedrag komen aan bod. Via een gerichte vorming in de school worden de leerkrachten vertrouwd gemaakt met de lessenreeks en de game.
Het Vlaams Netwerk ‘Kies Kleur tegen Pesten’ is enthousiast over het project en tevreden dat het project meer is dan enkel de game. "De leerlingen doorlopen nu een heel traject waar de game een onderdeel van is. Scholen kunnen nu intensief werken rond pesten op een manier die de jeugd aanspreekt".
Meer informatie, contactgegevens en een trailer van de game kan men alvast bekijken op de website van Re: Pest.