Organisatiedatabank Mediawijsheid in Vlaanderen en Brussel

Nieuws

Organisatiedatabank Mediawijsheid in Vlaanderen en Brussel

Mediawijs (en vele anderen met ons) wil zicht krijgen op de mediawijsheidsinitiatieven in Vlaanderen en Brussel. ALLE initiatieven klein en groot zijn even waardevol! Verdiept jouw organisatie zich in mediawijze thema’s als online veiligheid, sexting, netiquette, cyberpesten of gaming? Gun je mensen een blik achter de schermen of leer je hen kritisch met deze media om te gaan? Bied je vormingen, lessen, lezingen, workshops of studiedagen over deze thema’s aan? Of ontwikkel je producten die hen hierbij kunnen helpen? Dan is jouw organisatie (in)direct betrokken bij het stimuleren van mediawijsheid. In dit geval moet jouw organisatie met volledige en up-to-date gegevens in onze organisatiedatabank komen te staan. Meer informatie vind je hieronder.

Deadline om in het boek 'vijf jaar Mediawijs' vermeld te worden: 25 januari 2016! 

Waarom de organisatiedatabank aanvullen?

De volledige en up-to-date gegevens van alle organisaties die werken aan mediawijsheid en hun mediawijsheidsinitatieven zijn enorm belangrijk. Het geeft niet alleen Mediawijs, en daarmee ook de Vlaamse overheid, een overzicht van het aanbod en de hiaten, de sterktes en zwaktes van de sector. Maar ook andere organisaties kunnen er terecht om ondersteuning en/of samenwerking te zoeken en elkaar te versterken op vlak van mediawijsheid.

Hoe de organisatiedatabank aanvullen?

Vanaf nu beschikt Mediawijs.be over een nieuw online invulsysteem, waarin je de gegevens over je organisatie zelf kan aanvullen en bewerken. Naast gegevens over de organisatie verzamelt Mediawijs.be ook gegevens over de mediawijsheidsinitiatieven van je organisatie. Onder intiatieven verstaat Mediawijs.be praktijken*, tools** en onderzoek***, waarvoor er afzonderlijke databanken bestaan op onze website Mediawijs.be.

Volg de stappen hieronder om de organisatiedatabank aan te vullen:

Welke zaken moet je zeker aanvullen?

Om te beginnen zorg je best voor een beschrijving van je organisatie. Waar je organisatie voor staat en waar jullie mee bezig zijn is handig. Op die manier is het snel duidelijk voor welke zaken wij, andere organisaties en individuen bij jullie voor tercht kunnen.

Je contactgegevens aanvullen is hiervoor een must. Dit kan door je email en contactpersoon in te vullen. Maar ook de website en sociale media kanalen.

Het volgende aandachtpuntje is het selecteren van de juiste organisatiesector, doelgroep, doelsector en doelstellingen. Ook trefwoorden toevoegen draagt ertoe bij dat de organisatie makkelijk gevonden wordt.

Het laatste, maar niet het minste zijn je initiatieven. Deze zijn zeer interessant! Hierin maken we een onderscheid tussen praktijken*, tools** en onderzoek***. Onderaan lichten we elk type uitgebreid toe. Dit kunnen initiatieven zijn die dit jaar hebben plaatsgevonden, maar ook in het verleden of naar de toekomst toe.

Het volgen van deze stappen en checklist neemt slechts enkele minuutjes in beslag, maar is voor ons en het bredere mediawijsheidsveld van onschatbare waarde.

Je mag dit bericht gerust verder verspreiden naar alle mogelijk geïnteresseerden binnen en buiten je organisatie.

Voor meer informatie en vragen kan je mailen naar info@mediawijs.be

Alvast hartelijk bedankt voor jouw tijd!

Het Mediawijs-team


*Praktijken zijn een beschrijving van hoe je een mediawijs project in de praktijk aanpakt (vb.  begeleiding, evenement, hard- of software, lezingen, medialabs, openbare computerruimte, rondleiding, vorming).
**Tools zijn materialen die je in de praktijk kan gebruiken (vb. affiche, brochure, handleiding, game, lespakket, educatief materiaal, test, toolbox, video, website).
***Onderzoek omvat zowel onderzoeksmonitors (periodiek onderzoek dat trends in kaart brengt), onderzoeksprojecten als onderzoeksresultaten (toegankelijke tekst waarin de belangrijkste vaststellingen uit een onderzoek staan beschreven).