Nieuw Dossier over Competentiemodellen
Wat is mediawijsheid? In de conceptnota van 4 mei 2012 definieerde De Vlaamse regering mediawijsheid als "het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld". Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie. Velen zijn akkoord met deze definitie, maar vinden het lastig om er in de praktijk mee aan de slag te gaan. Als je niet goed weet uit welke elementen mediawijsheid bestaat, hoe kan je het dan meten, onderzoek naar doen, lesmateriaal voor ontwikkelen, laat staan het stimuleren in je organisatie? Om op deze vragen een antwoord te kunnen bieden, is een competentiemodel voor mediawijsheid noodzakelijk.
Het is niet dat er geen competentiemodellen voor mediawijsheid bestaan, in tegendeel. Dit laatste is net hetgeen dat zorgt voor veel onduidelijkheden. Welke modellen kunnen vertaald worden naar de praktijk? Welke modellen kunnen ingezet worden voor het meten van mediawijsheid? Welke modellen zijn toepasbaar op het huidig medialandschap? Voor welke doelgroepen zijn deze modellen van toepassing? Om de Vlaamse organisaties wegwijs te maken in dit oerwoud van modellen en hun mogelijkheden en beperkingen, zorgt Mediawijs.be voor een inventariseringsdossier. Het is niet wenselijk, en zelfs onmogelijk, om een exhaustief en finaal overzicht te geven alle beschikbare modellen voor mediawijsheid. In dit dossier worden de competentiemodellen, zowel uit binnen- en buitenland, behandeld die vaak in de praktijk worden gebruikt.
In de praktijk is het vaak moeilijk om competentiemodellen met elkaar te vergelijken en tegenover elkaar af te zetten op vlak van mogelijkheden en beperkingen. Daarom ontwikkelt Mediawijs.be in 2016 een competentiemodel voor Vlaanderen. Dit model moet dienen als leidraad voor:
- het meten van mediawijsheid
- het stimuleren van mediawijsheid
- de ontwikkeling van mediawijsheidsproducten, diensten en -initiatieven
- het mediawijsheid vanuit een beleidsperspectief
Het model zal worden ontwikkeld op basis van de inzichten en ervaringen van experten ofwel midden in het mediawijsheidspraktijk staan en experten op vlak van de ontwiikeling van competentiemodellen voor mediawijsheid. Een voorlopige versie van het model zal geëvalueerd worden door zowel het beleid en het werkveld alsook het onderzoeksveld. Omdat de technologische ontwikkelingen op vlak van media heel snel gaan, zal het definitieve model dynamisch zijn. In een latere fase zal het definitieve model uitgewerkt worden naar competentieniveaus voor bepaalde doelgroepen, waaronder leerkrachten, kinderen, jongeren, bibliotheekmedewerkers, ouders, senioren, etc.
Meer weten over competentiemodellen? Neem een kijkje in ons dossier.