Tine Van de Velde winnaar van de Weetewa vlogwedstrijd bekend
De voorbije maanden gingen 52 jongeren de Weetewa-uitdaging aan. Er werden massaal videovlogs over schoonheidsidealen ingestuurd. Karolien Debecker (MNM-DJ) maakte gisterenavond (16/12) de winnaars bekend: In My Tiny Mind (Tine Van de Velde, 17j) wint zeer verdiend de hoofdprijs met een fantasievolle vlog vol grappige sketches en een knappe montage. Gyar (Gari Simonian, 15j) en Het Is De Merckx (Yannick Merckx, 21j) krijgen de ereplaatsen.
Een jury van technische en inhoudelijke experts
Een jury van technische en inhoudelijke experts wikte en woog de 52 vlogs. Deelnemers moesten een antwoord geven op 8 vragen waaronder: ‘wat is je ideale vrouwen- en mannenlichaam’, ‘doet de media iets fout op vlak van schoonheidsidealen’ en ‘welk compliment krijg je het liefst’. Originaliteit was erg belangrijk, maar ook inhoudelijke en technische kwaliteit. Taboedoorbrekende video’s hadden een streepje voor. De winnende vlog van Tine Van de Velde blonk uit op alle vlakken.
Tine: “Ik vind het belangrijk om te praten over serieuze dingen, maar dan niet op een serieuze manier. Jongeren zouden over alles moeten praten, ook over schoonheidsidealen.”
Tine’s video loopt over van fantasie, wat hem zeer bijzonder maakt. Op de vraag ‘wat zou je veranderen aan je eigen lichaam’ antwoordt Tine dat ze vleugels wil en een mini-volkje in haar navel (om nooit alleen te zijn). Daarnaast is er ook veel humor, herkenbaarheid en flitsende montage te zien, zoals het een goede vlog betaamt.
Karolien Debecker: “Sommige vloggers hebben opgemerkt dat de media al bewuster omgaat met schoonheidsidealen, maar ze vinden dat ze zelf ook verantwoordelijk zijn, want de schoonheidsidealen liggen extreem hoog op sociale media.”
De volledige jury bestond uit Anton Olbrechts (de winnaar van de eerste editie), Bart Haegens (regisseur bij MNM), Helena Bonte (expert bij RoSa vzw) en Geertje De Backer (Sensoa’s Jongerenplatform).
Praat met kinderen en jongeren over schoonheidsidealen
Sensoa promoot de vlogs met een lesbrief. Leraren en andere begeleiders van jongeren krijgen hiermee materiaal om de discussie over lichaamsbeeld en schoonheidsidealen op gang te brengen. Kinderen stellen zich al vroeg vragen over hun uiterlijk en in de puberteit. Jongeren zijn zelf niet altijd gewapend om de vervormde blik van de media op seksualiteit en lichaamsbeeld te kaderen. Dat maakt hen ongelukkig, en kan zorgen voor gevoelens van minderwaardigheid en een negatief zelfbeeld. De Weetewa-vlogs zijn zeer dankbaar materiaal om met kinderen en jongeren de dialoog aan te gaan. Er zijn 52 inzendingen (en er verschijnen nog steeds nieuwe video’s) van jongens en meisjes tussen de 11 en 24 jaar oud. Ze vertonen zelf een ongelofelijke diversiteit op allerlei vlakken.
Alle deelnemende vlogs zijn te bekijken op YouTube.be/weetewa.
Deze wedstrijd is een initiatief van Sensoa, Mediaraven en MNM, met steun van Jo Vandeurzen, Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, RoSa vzw en Mediawijs.be.