Apestaartjaren 5: Vlaamse jongeren blijven Facebook trouw
Facebook is meer dan ooit het meest gebruikte sociale netwerk bij Vlaamse jongeren. Maar jongeren gebruiken het steeds minder om in een klap aan de wereld te laten weten waar ze mee bezig zijn. De openbare statusupdate ruimt plaats voor privéberichten en facebookgroepen om over school te overleggen. Daarnaast krijgt Facebook concurrentie van kleinere netwerken en apps als Instagram, WhatsApp en Snapchat, die stilaan e-mail en zelfs de sms vervangen. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse Apestaartjaren-onderzoek van Mediaraven, LINC en UGent. Dat onderzocht het gebruik van nieuwe media bij meer dan 1700 kinderen en jongeren (9-18 jaar) in Vlaanderen.
Jongeren zijn steeds mobieler
De doorsnee Vlaamse jongere bezit een arsenaal aan persoonlijke mediatoestellen. 86% heeft een smartphone, 65% een eigen mp3-speler en 54% een laptop. 27% heeft een eigen tablet. Deze mobiele toestellen kunnen ze eender waar gebruiken, vaak ver weg van de controle van de ouders. Maar betalen jongeren al die media zelf? Slechts 37% kocht zijn eigen smartphone. Vaak krijgen ze het afdankertje van mama of papa. Slechts 1 op de 10 jongeren betaalt zijn gsm-kosten (bellen, sms’en en internet) helemaal zelf. In 78% van de gevallen betaalt ‘iemand anders’, wellicht de ouders. Gevolg: 76% gebruikt dezelfde provider als zijn ouders.
Facebook is heer en meester
Facebook blijft onder jongeren nog steeds de populairste website. 90% van de Vlaamse jongeren (12-18j) heeft een actieve facebookaccount. Dat is 10% meer dan in 2012. Facebook is ook de populairste app bij jongeren. Facebook houdt daarmee andere sociale netwerken als YouTube (62%), Instagram (30%) en Twitter (25%) achter zich.
Bij kinderen (9-12j) is het sociale netwerk van KETNET in opmars. 43,3% van de kinderen heeft een account op deze site. Dat is meer dan YouTube (42%) en Facebook (35%).
Shift van massacommunicatie naar privécommunicatie
De online berichtendienst Facebook Messenger wordt door 86% van de jongeren gebruikt. Maar ook Snapchat (49%), Skype (40%) en WhatsApp (25%) zijn populair. Deze privé berichtendiensten vormen geduchte concurrentie voor sms en e-mail. Jongeren sturen per dag gemiddeld 0,58 e-mails en 58 sms’en. Dat lijkt veel, maar dat is toch opmerkelijk minder dan het gemiddelde van 71 in 2012.
Ook om op de hoogte te blijven van activiteiten van de sportclub, jeugdbeweging of school krijgen jongeren wel liefst sms'en of e-mails. Liever dan tweets of statusupdates. Daar maken ze dus opnieuw de keuze voor persoonlijke communicatie. Maar wel via andere kanalen dan die die ze met hun vrienden gebruiken.
Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten? Download het volledige onderzoeksrapport via www.apestaartjaren.be/pers
De presentaties van de verschillende sessies tijdens Apestaartjaren kan je hier terugvinden.