Workshop Mind Over Media in Brussel
Artikel

Propaganda creëren om propaganda te begrijpen

Auteur(s): 
Bert Pieters - Mediawijs

Al ligt het concept ‘propaganda’ voor veel jongeren ver van hun bed, ze hebben er al veel voorbeelden van gezien. Ze laten zich overtuigen door ngo-campagnes, voelen zich aangesproken door een (te) eenvoudig plan van een politicus of veranderen hun gewoontes na het bekijken van een activistische documentaire.

Mediawijs was er dan ook van overtuigd dat jongeren de propagandatechnieken al goed beheersen, zelfs zonder die ooit gehoord of gelezen te hebben. In onze Mind Over Media workshops van de voorbije weken namen we de proef op de som en lieten ze zélf propaganda creëren.

Ter opwarming ...

“Stel, je moet een affiche maken bij de slogan ‘Voor de verandering’, hoe zou die er dan voor jou moeten uitzien om je te kunnen overtuigen?”

Voor de verandering

In de groepsdiscussie rezen meteen heel diverse ideeën.

  • Een multiculturele groep mensen die samen de straat kuist (“want nu leven we toch vooral naast elkaar.”)
  • Een sterke vrouw in beeld (“want nu zijn het toch vooral mannen die het voor het zeggen hebben.”)
  • Een sterke leider die kracht uitstraalt (“want de huidige politici zijn toch maar watjes.”)

We bespraken dat even na met enkele extra voorbeelden. “Waarom werkt dat ene idee volgens jou wel en dat andere niet?”

Als begeleider houd je de 4 propagandatechnieken in het achterhoofd en beklemtoon je die in het gesprek: niet iedereen heeft dezelfde noden, dus niet iedereen zal zich “laten vangen” door hetzelfde beeld, niet iedereen voelt zich verbonden met dezelfde groep …

Aan de slag!

“Werk samen in een klein groepje, bedenk een slogan waar jullie achter staan en maak er een beeld bij dat die boodschap versterkt.”

Door alle ervaring die jongeren hebben met de apps op hun telefoon, is een technische uitleg overbodig. En al snel krijg je een mooie staalkaart van propaganda die jongeren aanspreekt.

In de nabespreking moet je concluderen: “Jongelui, (sommigen onder) jullie zijn meester-propagandisten!

Ga jij dit opruimen? The power of youth
Emoties losmaken? Geen probleem!
Jongeren blijken vooral gevoelig voor
chuldgevoelens)
Een groepsgevoel
creëren? Zo gefikst!
Inspelen op de noden en bekommernissen
die leven? Hey, we staan in het leven, hoor!
Ideeën eenvoudig vertellen? That's the way we do it!

​Deze doe-opdracht is een ideale opwarmer om daarna

  • samen de vele propagandavoorbeelden op www.mindovermedia.eu te bekijken en te bespreken,
  • de propagandatechnieken één voor één onder de loep te nemen of
  • het te hebben over positieve én negatieve vormen van propaganda.

Lees meer over